ZIK-20 (KV s kanonem 152mm) - Historie a zajímavosti tanků 8.díl
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
Článek ZIK-20 (KV s kanonem 152mm) - Historie a zajímavosti tanků 8.díl

ZIK-20 (KV s kanonem 152mm) - Historie a zajímavosti tanků 8.díl

Kirukato

Kirukato

Pojdmě se podívat na historii sesterského projektu tanku KV-7, a to ZIK-20. Tento tank je na podvozku KV, který má kamasetu a možnost nést kanon ráže 152 či dokonce 203mm

Reklama

Dnes se podíváme na sesterský projekt k tanku KV-7 (o kterém jsme se bavili minule) a to na tank ZIK-20, který měl velmi podobný a slibný potenciál. Na závěr článku je pohled na to, jestli by tento tank pasoval do hry World of Tanks.

Přeji hezké čtení.

Začátek vývoj

Dne 15. dubna 1942 se sešlo plenární zasedání dělostřeleckého výboru GAU, aby projednalo další vývoj samohybného dělostřelectva. Rozhodnutí vypracovaná na tomto zasedání se stala klíčová pro válečný vývoj sovětských samohybných děl. Mimo jiné byly potvrzeny požadavky na těžké samohybné dělo, které by nahradilo Obj. 212. Na tomto samohybném děle se začalo pracovat v UZTM pod vedením L. I. Gorlického a vznikl koncept KV-7, tank, o kterém jsme se bavili už dříve. Na podzim 1942 byl projekt KV-7 (U-18) hotov, ale v té době už byl ve Sverdlovsku vyvíjen konkurent.

Nový vývoj továrny #8 konstrukční kancelář dostala index ZIK (Zavod Imeni Kalinina, Kalininova továrna). Prvním výrobkem nově vzniklé konstrukční kanceláře byl kanon ZIK-1 ráže 85 mm určený k instalaci do T-34 a KV-1. Různá tanková a protitanková děla nesla index ZIK, stejně jako houfnice, dělostřelectvo a samohybné dělo.

Žádný projekt ZIK ale nebyl nikdy přijat do služby.

ZIK-1, první zbraňový systém vyvinutý konstrukční kanceláří závodu č. 8
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
ZIK-1, první zbraňový systém vyvinutý konstrukční kanceláří závodu č. 8

Konkurenční boj

S příchodem léta 1942 si konstrukční kanceláře obou továren začaly konkurovat. Pikantní nádech do situace vnesla skutečnost, že Gorlického konstrukční kancelář UZTM a Petrovova konstrukční kancelář továrny č. 8 sídlily v 5., respektive 4. patře budovy vedení továrny UZTM. Jak UZTM, tak továrna #8 pracovaly na širokém spektru samohybného dělostřelectva, včetně lehkých, středních a těžkých samohybných děl

Projekt instalace 152mm kanonu ML-20 do korby útočného tanku KV-7 se dostal do tovární konstrukční kanceláře č. 8. Podle dokumentů byl technický úkol č. 5400072 na „instalaci oscilační části 152,4 mm houfnice vzor 1937 (ML-20) do tanku KV-7“ vydán dělostřeleckým výborem GAU 4. června 1942.

Souběžně s tím pracovala konstrukční kancelář továrny č. 8 na instalaci 122mm houfnic M-30 a U-11 do vozidel T-34, ZIK-11 a ZIK-10.

SU-152 s kanonem ML-20 152mm
i Zdroj: worldoftanks.eu/cs/news/history/history-of-the-SU-ISU-152/
SU-152 s kanonem ML-20 152mm

Pokud jde o těžký tank, index SPG ZIK-20, tak se práce se velmi protáhly. Hlavní příčinou tohoto zpoždění byla skutečnost, že GAU se snažily zastavit také vývoj stejně žádaného dělostřelectva Br-2.

Iniciativa podporovaná shora sehrála s projektem krutou hru. Jak bylo uvedeno výše, konstrukční kancelář továrny č. 8 pracovala na různých projektech v různých kategoriích a skončila přetížená prací. Není divu, že při takovém pracovním vytížení se projekt ZIK-20 opozdil.

Tank Chimera - Historie a zajímavosti tanků 7.díl
i Zdroj: wargaming.net

Tank Chimera - Historie a zajímavosti tanků 7.díl

Dnes se podívame na britský odměnový střední tank osmé úrovně z kampaně s názvem Chimera. Popovídáme si o jeho historii a…

ZIK-20

Na rozdíl od SPG KV-7 U-18, který v korespondenci téměř chyběl, o ZIK-20 GAU aktivně diskutovaly. Protože index ZIK-20 ještě nebyl přidělen, docházelo k určitým zmatkům. V dokumentech Artkomu z druhé poloviny roku 1943 byly projekty UZTM a továrny #8 hozeny do jednoho koše a toto postavení se přeneslo i do korespondence a zpráv UZTM. V důsledku toho mnozí badatelé zaměňovali U-18 za ZIK-20. Vzhledem k tomu, že neexistovaly téměř žádné výkresy ani jednoho z těchto vozidel, došlo k velké záměně.

Podélný řez ZIK-20, září 1942
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
Podélný řez ZIK-20, září 1942

Rozdíl mezi ZIK-20 a jeho konkurentem od UZTM spočíval v poměrně svévolném použití podvozku, které bylo nastíněno v takticko-technických požadavcích. Pouze zbraň byla zkonstruována ve Sverdlovsku, podvozek navrhl ČKZ. V požadavcích bylo uvedeno, že jako základ bude sloužit KV-7 a pro výrobu budou použity již vyrobené korby. Konstruktéři U-18 zvolili tuto cestu, ale konstruktéři ZIK-20 měli jinou představu.

ZIK-20 vs KV-7

Důvodová zpráva přiložená k projektu ZIK-20 dorazily do Dělostřeleckého výboru k posouzení 11. září 1942. Důvodová zpráva obsahuje poměrně zajímavé vysvětlení: „Tloušťka boků věže je 75 mm. V našem pojetí jsme za základ vzali KV-7, nikoliv nějaký jeho konkrétní prototyp, ale vycházeli jsme z toho, že jakýkoliv KV tank s nepohyblivou věží se počítá jako KV-7“.

Náčrt samohybného děla ZIK-20
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
Náčrt samohybného děla ZIK-20

„Nepohyblivá věž“ nového tanku připomínala KV-7, ale nic víc. Nová kasemata byla o poznání delší, zcela obepínala věžový prstenec a byla o 17 cm vyšší než u KV-7. Bojový prostor a prostor řidiče zůstaly spojeny. V podstatě namísto instalace ML-20 do KV-7 navrhla tovární konstrukční kancelář č. 8 zcela nový samohybný kulomet na platformě KV-1. Nová skříň znamenala, že již vyrobené trupy továrny č. 200 byly nepoužitelné. Také hmotnost ZIK-20 byla vyšší než hmotnost KV-2 a dosahovala 53 tun. Ve vysvětlující zprávě se optimisticky uvádělo, že je jen o 4 tuny těžší než KV-1. Zdá se, že konstrukční kancelář továrny č. 8 nevěděla, že KV-1 byl koncem srpna 1942 stažen z výroby ve prospěch KV-1S kvůli jeho výjimečné hmotnosti.

Navzdory skutečnosti, že objem bojového prostoru se ve srovnání s KV-7 zvýšil, je vozidlo pro 6 osob trochu stísněné
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
Navzdory skutečnosti, že objem bojového prostoru se ve srovnání s KV-7 zvýšil, je vozidlo pro 6 osob trochu stísněné

Zcela nová kasameta nebyla jedinou novinkou na modelu ZIK-20. Zbraňová houfnice, která dala název SPG, byla prezentována jako s minimálními změněnami. Především byla odstraněna úsťová brzda, což bylo u SPG dobré rozhodnutí. Vozidlo mělo bojovat v těsné blízkosti nepřítele a úsťová brzda, která při střelbě zvedala oblak prachu, nebyla potřeba. Její odstranění způsobilo další změny v systému. Změnil se mechanismus elevace a horizontálního posuvu a byl odstraněn mechanismus proměnlivého zpětného rázu. Rovněž byla dána i myšlenka k zavržení instalace kanonu ML-20.

Uspořáddání prostoru v tanku ale vyvovalo spoustu otázek. O proti KV-7 by posádka zde musela pracovat v stísněních podmínkách. Dále zde byl chybně postavený stojan na munici, kde navíc byl velmi náchylný na detonaci v případě proražení pancíře, palivové nádrže byly umístěny na boky tanku, špatná funkce ventilace a nedostatečná ochrana tanku ze zadní strany.

Navzdory všem těmto nedostatkům a skutečnosti, že ZIK-20 neměl s KV-7 nic společného, byl projekt schválen. V tomto případě byl rozhodujícím faktorem čas. Přestože U-18 byl jednodušší než jeho konkurent, projekt se o několik dní opozdil. Padlo ale rozhodnutí zcela odmítnout myšlenku použití korby KV-7.

Příčný řez ZIK-20. Muniční stojan umístěný na podlaze výrazně snížil výšku bojového prostoru
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
Příčný řez ZIK-20. Muniční stojan umístěný na podlaze výrazně snížil výšku bojového prostoru
KV-4 Turchaninov - Historie a zajímavosti tanků 6.díl
i Zdroj: https://wotexpress.info/news/mir-tankov/obnovleniya/1-22-1/kv-4t-na-kartinkakh-iz-obnovleniya-1221-mir-tankov/

KV-4 Turchaninov - Historie a zajímavosti tanků 6.díl

Nedávno vyšel na Supertestu nový sovětský tank osmé úrovně KV-4 Turchaninov. Tak se na něj podíváme trochu podrobněji a…

Z podvozku KV-7 na KV-1S

Dne 25. září byly dokončeny takticko-technické požadavky. Podle nich měl ZIK-20 být na podvozku KV-1S a měl vážit 45,5 tuny. Většinou byly charakteristiky ponechány stejné jako u původního projektu. Továrna dostala za úkol do 25. října dokončit plány a postavit dřevěný model SPG.

Zdálo by se, že 152mm SPG na podvozku KV se po půlroční pauze konečně rozjel. I přes změnu podvozku z KV-1 (KV-7) na KV-1S se celková koncepce nezměnila a projekt mohl být dokončen včas. Zástupci ChKZ podnikali výjezdy do továrny č. 8, aby se seznámili s dokumentací, a práce na tomto předmětu se blížily do praktické fáze. Výroba modelu se však protahovala a koncem října došlo k události, která měla na projekt vážný vliv.

Podle výnosu Státního výboru obrany (GKO) č. 2457ss vydaného 30. října 1942 byla továrna č. 8 rozdělena na dvě instituce. Jedna z nich, továrna č. 8, měla pracovat na AA dělech. Druhá, továrna č. 9, měla na starosti houfnice a tanková děla.

Takto měl ZIK-20 podle projektu vypadat
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
Takto měl ZIK-20 podle projektu vypadat

Rozdělení továrny na dvě části mělo negativní dopad na stavbu modelu ZIK-20 v plné velikosti, nikoli však na další práce nově vzniklé továrny č. 9. V říjnu, ještě před rozdělením, bylo pod Petrovovým dohledem provedeno velké množství konstrukčních prací na různých dělostřeleckých systémech. Hlavní myšlenkou těchto projektů bylo použití silnějších hlavní na podvozcích ML-20 a M-30. Nejméně dva z nich byly postaveny v kovovém provedení a jeden z nich byl zaveden do výroby pod indexem D-1. V kontextu je ale nejzajímavější  tzv. sedmý projekt. Mezi taženými systémy se nacházel 152mm výkonný kanón Br-2 a 203mm houfnice U-3 na podvozku ML-20. V roce 1952 se objevily i další systémy. Oba systémy dostaly masivní úsťové brzdy.

Kanon Br-2 152mm
i Zdroj: en.wikipedia.org/wiki/152_mm_gun_M1935_(Br-2)
Kanon Br-2 152mm
Kanon B-4 203mm
i Zdroj: en.wikipedia.org/wiki/203_mm_howitzer_M1931_(B-4)
Kanon B-4 203mm
WZ-111 - Historie a zajímavosti tanků 3.díl
i Zdroj: WoT.cz

WZ-111 - Historie a zajímavosti tanků 3.díl

Dnes se podíváme na krátkou historii, vývoj a osud prémiového těžkého tanku čínské provenience osmé úrovně WZ-111 ze hry…

Konec projektu

Přesazení Br-2 do ZIK-20 bylo logické, protože již využívala oscilační část ML-20. Konstrukční kancelář měla představy o tom, co do ZIK-20 umístit:

„Vzhledem k tomu, že 152mm houfnice Br-2 má stejné uchycení, závěr a brzdu zpětného rázu jako 203mm houfnice, instalace Br-2 do tankové verze ML-20 otevírá možnost v případě potřeby instalovat monoblokovou hlaveň 203mm houfnice B-4 a samozřejmě bude ještě snazší instalovat 203mm houfnici U-3.“

Největší překážkou bylo, že základní varianta ZIK-20 byla stále prioritou. I u této varianty vzniklo mnoho problémů s její výrobou. Kvůli reorganizaci továrny se zpozdily konstrukční práce. Nová továrna neměla modelárnu, což situaci ztěžovalo. Dřevěný model ZIK-20 v plném měřítku byl dokončen až 15. prosince.

Dřevěný model ZIK-20, prosinec 1942
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
Dřevěný model ZIK-20, prosinec 1942

Náčelník GAU generálplukovník dělostřelectva Jakovlev stanovil datum kontroly projektové dokumentace na 3. ledna 1943. Došlo k ní na území ČKZ a nešlo jen o pouhý závěr, ale o soutěž s projektem dodaným Kirovskou továrnou. 

Ve výsledku se ukázalo, že čeljabinské vozidlo s indexem KV-14 (SU-152) je lepší a jednodušší než tento projekt ZIK-20.

ZIK-20 s kanónem Br-2 mohl vypadat takto. Vozidlo bylo navrženo s podvozkem KV-1S
i Zdroj: warspot.ru/5418-shturmovaya-alternativa
ZIK-20 s kanónem Br-2 mohl vypadat takto. Vozidlo bylo navrženo s podvozkem KV-1S

ZIK-20 ve World of Tanks

Tento tank by teoreticky ve hře World of Tanks mohl být. Jak již ve zmíněném článku (viz níže) jsme se bavili o tanku KV-7, je tento tank mu velmi podobný. Kdyby byla nová linie sovětských stíhačů tanků, tak by klidně mohla být pouze na podvozku KV. Wargaming, jak ho již známe, by si trochu pohrál s balancem a parametry děl, podvozků, motorů atd. a byla by nová linie. Za mě by první tři tanky linie vypadaly takto: 

KV-7 s jedním kanonem ZIS-5 na úrovni V
KV-7 se dvěma kanony ZIS-5 na úrovni VI
ZIK-20 s kanonem ML-20 (jako je na SU-152) na úrovni VII

ZIK-20 s kanonem BR-2, jak je vidět nahoře, by seděl na úroveň VIII nebo IX a ZIK-20 s kanonem B-4 by byl na XI nebo X úrovni. Tyto kanony ve hře už existují a to na tancích (dělostřelectvu) S-51, SU-14-1, SU-14-2 a 212A.

Co myslíte, byla by linie stíhačů tanků na podvozku KV ve hře pro Vás zajímavá?

KV-7 Dvouhlavňový těžký tank - Historie a zajímavosti tanků 5.díl
i Zdroj: https://warspot.ru/5323-stalin-tanki-tri-stvola

KV-7 Dvouhlavňový těžký tank - Historie a zajímavosti tanků 5.díl

Dnes se podíváme na velmi zajímavý koncept sovětského dvouhlavňového tanku KV-7. Jaký byl jeho záměr a osud. A měl by ve…

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama