KV-7 Dvouhlavňový těžký tank - Historie a zajímavosti tanků 5.díl
i Zdroj: https://warspot.ru/5323-stalin-tanki-tri-stvola
Článek KV-7 Dvouhlavňový těžký tank - Historie a zajímavosti tanků 5.díl

KV-7 Dvouhlavňový těžký tank - Historie a zajímavosti tanků 5.díl

Kirukato

Kirukato

Dnes se podíváme na velmi zajímavý koncept sovětského dvouhlavňového tanku KV-7. Jaký byl jeho záměr a osud. A měl by ve World of Tanks vlastně smysl? Dozvíte se níže.

Reklama

 

Tento text je o “težkém” tanku KV-7. Pročteme si o jeho raném konceptu, plánech, vyrobených prototypech a jeho osudu. Tento tank ve hře World of Tanks sice není, ale na úplném závěru textu si můžete přečíst možnost, jak by takový KV-7 měl ve hře uplatnění. Přeji příjemné čtení.

 

KV-7

Práce na těžkých samohybných dělech v Sovětském svazu začaly na počátku 30. let. Koncem desetiletí byl vývoj zastaven, ale počátkem roku 1940 byl znovu zahájen. Rudá armáda potřebovala tanky k ničení nepřátelských opevnění a opěrných bodů. Výsledkem tohoto požadavku byl SPG 212 (ve WoT 212A), který z různých důvodů nebyl nikdy postaven. V dubnu 1942 byl projekt 212 definitivně uzavřen a ustoupil jinému, neméně zajímavému projektu: útočnému tanku KV-7.

Listopad 1941 byl pro Sovětský svaz těžkým obdobím. Němci se tlačili na Moskvu, vzdálenou jen několik desítek kilometrů. Na cestě k Tule se odehrávaly boje. Rostov na Donu byl ztracen. Továrny evakuované na východ právě začínaly vyrábět tanky. Čeljabinská továrna na traktory, přejmenovaná na ČKZ (Čeljabinská Kirovova továrna), se stala jedinou továrnou na výrobu těžkých KV tanků.

Začátek projektu

V těchto těžkých časech se objevil projekt zcela neobvyklého vozidla, které nemá ve světovém tankovém stavitelství téměř žádnou obdobu. První zmínka o tomto tanku na podvozku KV-1 je uvedena ve zprávě P. F. Solomonova o jeho cestě do Čeljabinska z 28. listopadu 1941. Cílem této cesty bylo prozkoumání problematiky dodávek kanonů pro tanky KV-1. Kromě otázek zásobování měla zpráva prostor pro experimentální práce, které zahrnovaly následující:

„Na příkaz Josifa Vissarionoviče Stalina vyvíjí Kirovský závod systém pro tank KV s 1 kanónem F-34 a 2 kanóny ráže 45 mm (původně hlavně bez zpětných mechanismů), přičemž zpětný mechanismus pro tento triplex (trojče) je převzat z ZiS-5. Není zde možnost otočení o 360 stupňů, otočení je +/- 7,5 stupně nebo +/- 15 stupňů, záleží na tom, jak jsou umístěny zásobníky munice. Kapacita munice: 300 nábojů (100 na zbraň), kromě toho jsou zde 3-4 kulomety.

V prosinci mají být těmito tzv “triplexy” vybaveny až jedna pětina tanků KV.“

KV-7 se objevil na základě četných stížností z fronty, které požadovaly zvýšení síly tankových zbraní proti nepancéřovaným cílům, včetně lehkého polního opevnění. Teoreticky mohl triplex střílet z každého děla zvlášť nebo ze všech tří v salvě. KV-7 nebyl jediným projektem tohoto typu. Ve stejné době, v listopadu a prosinci 1941, byl podobný projekt navržen továrnou č. 183, evakuovanou do Nižního Tagilu. Tank s indexem T-34-3. Skládal se z tanku T-34, jehož věž měla kromě kanonu F-34 také dva kanony ráže 45 mm. Technický projekt a konstrukční dokumentace T-34-3 byly dokončeny, ale prototyp nebyl nikdy postaven. Plánek je vidět níže.

 

Na rozdíl od T-34-3 neměl KV-7 věž, protože bylo rozhodnuto, že U-13 zabírá příliš mnoho místa. Věž a strop bojového prostoru byly nahrazeny kasematou. Slovo „kasemata“ (bojová kasameta sloužila k umístění dělostřelecké nebo pěchotní výzbroje) však konstruktéři nikdy nepoužili, dávali přednost termínu „nepohyblivá věž“. Kasemata měla pro zlepšení podmínek posádky hranolovitý tvar, přičemž její spodní část se rozšiřovala tak, aby zcela zakrývala blatníky. Při konstrukci bylo použito co nejvíce dílů z KV-1, včetně zadního kulometu, poklopů a pozorovacích zařízení.

KV-7 jako SPG… Nebo ne?

Stojí za zmínku, že KV-7 nebyl v dobových dokumentech označován jako SPG (samohybné dělostřelectvo). Byl nazýván pouze „tank KV-7“ nebo „útočný tank“. Přesto měl všechny vlastnosti SPG. KV-7 se tak stal tzv. prvním SPG vyvinutým na Urale, který dosáhl stádia prototypu. Podle tovární dokumentace byl jako prototyp použit opravárenský tank č. 5161 vyrobený v září 1941.

ČKZ přistupovala k projektu KV-7 velmi vážně. Zmínka o každém pátém tanku nebyla žertem. Dne 30. prosince 1941 podepsal hlavní inženýr továrny č. 200 technické požadavky na zkušební sérii 20 trupů. Není známo, kolik trupů bylo skutečně vyrobeno, ale na základě dalšího vývoje je pravděpodobné, že pilotní série byla smontována.

Chrysler K - Historie a zajímavosti tanků 4.díl
i Zdroj: WoT.cz

Chrysler K - Historie a zajímavosti tanků 4.díl

Dalším tankem ze hry World of Tanks, o kterém probereme jeho historii, původ a jeho osud, je americký prémiový těžký tank…

Testování

27. prosince 1941 tank KV-7 konečně dokončil zkoušky. Kvůli spěchu nebyl připraven žádný zaměřovač, ale objevily se i vážnější stížnosti. Podle hlášení byl otočný mechanismus špatně navržen a vedl k vysokému rozptylu při střelbě. Navíc byl sestaven seznam více než 10 závad, které bylo třeba odstranit.

V plánovaný den byly zkoušky provedeny v továrně č. 8 v Mytišči. Při střelbě z klidu se střelci podařilo na třetí pokus vypálit všechny tři zbraně najednou, přičemž přesnost na 400 metrů byla velmi nízká. Pokusy ukázaly, že rychlost střelby byla 20-24 RPM. Jednotlivě děla střílela zhruba stejně rychle jako u běžných tanků, což zpochybnilo myšlenku salvové palby. F-34 mohl vypálit 3 rány každých 34 sekund, ale 45mm děla mohla vystřelit 5krát. Rychlost palby byla komisí označena za nevyhovující. 

Kromě neuspokojivé přesnosti, zejména při střelbě salvou, byla za nedostatečnou považována i tloušťka čelního pancíře. Byl podán návrh na její zvýšení na 110-120 mm. Kromě toho bylo navrženo, aby SPG měl místo toho dva kanóny ráže 76 mm.

Po obdržení výsledků zkoušek Stalin osobně napsal výnos GKO č. 1110ss „O výrobě tanků KV-7 (index U-13) a KV-8 (plamenometný tank)“. První bod zněl: „Zrušit navrhovaný třídělový tank KV-7“. KV-7 nebyl zrušen úplně, ale zkušební série nebyla nikdy vyrobena. Nicméně, později dne 27. ledna 1942 byly sestaveny takticko-technické požadavky na tank se dvěma kanóny ZiS-5.

Práce na nové verzi (index U-14) byly dokončeny v polovině února 1942 a v druhé polovině začaly práce na modernizovaném KV-7. Nový tank nebyl postaven od nuly, byly použity staré KV-7 s U-13. Změněn byl pouze plášť kanonu a stojany na munici.

Zkoušky nového KV-7 byly naplánovány na 7. března 1942 a skládaly se z 400 výstřelů a 50kilometrové jízdy. Bylo dosaženo rychlosti střelby 6-7 RPM, ale systém byl nevyvážený, což mělo za následek, že se mířidla při každém výstřelu posouvala. Stojan na munici byl považován za nepohodlný a otočný mechanismus se musel ovládat oběma rukama. Zkoušky skončily a zájem o KV-7 opadl.

KV-7 se znovu objevil v říjnu 1942. Během cesty P. F. Solomonova do Kirovského závodu si prohlédl experimentální samohybné dělo. Proběhly také zkoušky pohyblivosti. V listopadu komise navrhla, aby byla na tank instalována velitelská kopule, všechny systémy byly vyladěny a aby byl odeslán k vojskovým zkouškám. Poté KV-7 skončil ve skladu v továrně č. 100 a v prosinci 1943 byl KV-7 spolu s KV-9 a KV-12 sešrotován.

WZ-111 - Historie a zajímavosti tanků 3.díl
i Zdroj: WoT.cz

WZ-111 - Historie a zajímavosti tanků 3.díl

Dnes se podíváme na krátkou historii, vývoj a osud prémiového těžkého tanku čínské provenience osmé úrovně WZ-111 ze hry…

KV-7 s dělem 152mm

Počátkem ledna 1942 se v komisi začalo diskutovat o tom, že by se do KV-7 instalovalo něco výkonnějšího než 76mm dělo. Původním návrhem byla houfnice M-10 nebo ML-20 ráže 152 mm.

Na tento nový projekt se reagovalo smíšeně, protože dělostřelci stále chtěli kanón Br-2 152mm na podvozku KV-3. Dělostřelecký systém na podvozku KV-7 se zdál být nedostatečný.

Projekt, vyvíjený ve Sverdlovsku od počátku roku 1942, byl nakonec indexován jako U-18.

Konstruktéři se snažili vyhovět požadavkům armády a přitom co nejméně měnit KV-7. Výsledkem bylo, že U-18 se skládala pouze ze 13 dílů, zatímco trup a kasemata KV-7 nedoznaly žádných změn.

Konec příběhu

Zdá se, že tento přístup konstrukční kanceláře byl pro využití těchto trupů ideální, ale o to překvapivější je závěr tohoto příběhu. Dne 24. září 1942 obdržel hlavní inženýr výroby dopis od oddělení komise:

„V reakci na Váš dopis č. 3655/48s o samohybném děle U-18 byl 12. září soudruhem Petrovem navržen analogický projekt, který byl projednán technickým výborem komisariátu vyzbrojování“.

Najednou byl příběh U-18 u konce, ještě než začal.
Projekt SPG U-18 zůstal na papíře a zapadl tak hluboko do archivů, že byl zcela zapomenut. Zůstal jen jeho index, který byl kvůli nedostatku informací chybně přiřazen k projektu vyvíjeným v továrně č. 8 pod vedením F. F. Petrova.

KV-7 ve World of Tanks

Momentálně už ve hře vídáme tanky se dvěma kánony. Jde hlavně o sovětské těžké tanky od osmé do desáté úrovně, které zle vyzkoumat v technologickém stromě. Jedná se o IS-2-II na osmé, IS-3-II na deváté a ST-II na desáté úrovní. Tudíž by KV-7 nebyl něčím extra novým. Dokonce v roce 2020, kdy tyto tanky vyšly, je v “průvodním” textu o této nové linii tanků napsán odstavec, kde je přímo označen a zvýrazněn koncept tanku KV-7 a dokonce i sním koncept tanku T-34-3.

Citace od Wargamingu na stránce World of Tanks:


Vývoj obrněných vozidel s dvojitými děly začal mezi první a druhou světovou válkou. Největšího pokroku v této oblasti dosáhli sovětští inženýři, kteří během 2. světové války vyvinuli hned několik projektů dvouhlavňových tanků. V roce 1939 bylo úspěšně provedeno první sovětské testování dvouhlavňového tanku, který získal označení KV-U-0, a v roce 1941 se k němu přidaly další dva projekty: T-34-3 a KV-7.

Wargaming

V tomto případě nevidím problém s implementací tohoto tanku KV-7 do hry. Otázka samozřejmě je, na jakou úroveň by byl zařazen.

 
Tento tank by mohl být v případné nové linii stíhačů tanků sovětské provenience. Kdo ví co má Wargaming v plánu. Ve hře už jsou dva, pokud se nepletu, sovětský stíhače tanků, konkrétně SU-2-122 na páté úrovni a na osmé úrovní tank ISU-122-2. Oba jsou v prémiovém statusu. Tudíž by tank KV-7 mohl být jako stíhač tanků buď na páté nebo šesté úrovni v nové linii v technologickém stromě nebo jako prémiový tank. Pravděpodobně byl osazen již zmíněnými děly ZIS-5 (dělo je osazeno na tanku KV-1), což odpovídá na tento tier. Spíš se divím, že tu už dávno není. Dvouhlavňové tanky jsou ve WoT nyní velmi oblíbené a jsou tu každou chvíli nové a nové tanky. Navíc, když tento tank má danou historii a podklady, na rozdíl od jiných tanků.

Co myslíte… Líbil by se Vám KV-7 ve World of Tanks?

Carro da Combattimento Leone "Lion" - Historie a zajímavosti tanků 2.díl
i Zdroj: https://tanks-encyclopedia.com/coldwar/italy/leone-main-battle-tank

Carro da Combattimento Leone "Lion" - Historie a zajímavosti tanků 2.díl

Ve druhém díle se podíváme na italský střední tank desáté úrovně Carro da Combattimento Leone "Lion". Tank se dal koupit v…

Vickers MBT Mk. 3 - Historie a zajímavosti tanků 1.díl
i Zdroj: https://weaponsystems.net/system/1109-Vickers+MBT

Vickers MBT Mk. 3 - Historie a zajímavosti tanků 1.díl

Na první tank, na který se podíváme bude nedávno vydaný britský tank desáté úrovně Vickers MBT Mk. 3 . Ti z Vás, kdo si ho…

Původní text je od historika Jurij Pasholoka.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama