Chrysler K - Historie a zajímavosti tanků 4.díl
i Zdroj: WoT.cz
Článek Chrysler K - Historie a zajímavosti tanků 4.díl

Chrysler K - Historie a zajímavosti tanků 4.díl

Kirukato

Kirukato

Dalším tankem ze hry World of Tanks, o kterém probereme jeho historii, původ a jeho osud, je americký prémiový těžký tank osmé úrovně Chrysler K.

Reklama

Chrysler K

Chrysler K byl prototyp amerického těžkého tanku, který byl navržen v reakci na rostoucí zájem o těžké tanky na konci druhé světové války. K nárůstu zájmu přispělo v nemalé míře objevení německých plánů supertěžkých tanků, jako byly Maus a E100. Nejdůležitější však bylo vystoupení sovětského tanku IS-3 na berlínské přehlídce vítězství v roce 1945, které tento proces skutečně nastartovalo.

Při pohledu na IS-3 všem hlavním spojeneckým mocnostem přeběhl mráz po zádech. Každý národ investoval velké množství času, energie a prostředků do těžce obrněných tanků s výkonnou hlavní výzbrojí, v neposlední řadě i USA, jejichž jediným těžkým tankem byl M26 Pershing. Toto vozidlo bylo považováno za vozidlo s nedostatečnou palebnou silou a ochranou, aby mohlo čelit tankům, jako byl nový IS-3.

Jeden z těchto raných návrhů předložila společnost Chrysler Motor Corporation. Tank se jmenoval "Chrysler K" a měl být vyzbrojen hlavním kanónem ráže 105 mm T5E1 a pancéřováním o tloušťce až 180 mm.

Specifikace

Rozměry8.72 x 3.9 x 2.6 metrů
Celková hmotnost60 tun
PancířPříď: 180mm, pod úhlem 30-stupňů (360mm, efektivní)
Boky: 76mm, pod úhlem 20-stupňů (81mm, effective)
Předek věže: 180mm
Boky veže/Horní část/Zadní část: 76mm
Posádka4 Velitel, Řidič, Nabíječ, Střelec)
Pohon1,200 koní Chrysler Benzín/Elektrický motor
ZavěšeníTorzní tyče
VýzbrojHlavní kanon: 105mm Gun T5E1
Sekundární: 2 x Browning M2HB ráže 50 (12.7mm) MG ve vežích, 
3 x ráže 30 (7.62 mm) Browning MGs. 2 x přední pevné na přídi, 1 x koaxiální.

Vývoj


Dne 1. listopadu 1945 byla svolána Stilwellova rada. Oficiální označení však znělo "War Department Equipment Review Board". Závěry této rady, předložené ve zprávě 19. ledna 1946, se z větší části shodovaly s dřívějšími doporučeními, že by měly být vyvinuty lehké, střední a těžké tanky. Experimenty se supertěžkými tanky, jako byl T28/T95, však měly být zrušeny. Dalším opomenutím ve zprávě byl vývoj speciálních stíhačů tanků.Výsledkem bylo, že nejlepší protitankovou zbraní by byl jiný tank. Těžký tank jako takový byl v boji tank versus tank upřednostňován díky výkonným dělům a silnému pancíři.

Zapojení automobilky Chrysler

Slavná automobilka Chrysler se sídlem v Michiganu předložila 14. května 1946 ve Fort Knoxu panu F. W. Slackovi svůj návrh netradičního těžkého tanku, který byl prezentován v Armored School. Tank byl známý jako "Chrysler K". Původ "K" může mít Kaufman Thuma Keller, prezident společnosti Chrysler Corporation v letech 1935 až 1950 a zastánce vzniku Detroitského arzenálu (DA). Je docela možné, že tank byl pojmenován po něm, vzhledem k jeho postavení ve společnosti Chrysler a jeho vztahu k armádě díky DA.

Malá maketa tanku "K". Dál se projekt nedostal. Všimněte si, že zadní kulometná věž je mírně vysunutá. Foto: Presidio Press.", "allowDownloadOriginal":false, "disableSource":false, "rel":"
i Zdroj: https://tanks-encyclopedia.com/coldwar-us-chrysler-k-1946/
Malá maketa tanku "K". Dál se projekt nedostal. Všimněte si, že zadní kulometná věž je mírně vysunutá. Foto: Presidio Press.", "allowDownloadOriginal":false, "disableSource":false, "rel":"

Design a výzbroj

Chrysler K zahrnoval řadu prvků, které byly na dobu svého vzniku velmi sofistikované. Patřil k nim elektromotor, dálkově ovládaná sekundární výzbroj a uspořádání "řidič ve věži".

Jako hlavní výzbroj těžkého tanku Chrysler byl zvolen 105mm tankový kanón T5E1. Byl zkonstruován v roce 1945 a v té době byl oblíbenou volbou pro americké těžké tanky a byl montován i na vozidla jako Heavy Tank T29 a Super Heavy Tank T28. Tank T5E1 měl střední rychlost 945 m/s. Různorodá munice umožňovala být stejně dobrým ničitelem bunkrů jako zabijákem tanků, přičemž se ukázalo, že zbraň je schopna prorazit beton i kov. Mezi typy munice patřily APBC-T (Armor-Piercing Ballistic-Capped - Tracer), HVAP-T (High-Velocity Armor-Piercing - Tracer), (Armor-Piercing Composite Rigid - Tracer) APCR-T a HE (High Explosive).

S délkou 7,53 m byla hlaveň zbraně poměrně dlouhá. Došlo se k závěru, že pokud by byla věž namontována na obvyklém místě, tj. uprostřed, stala by se zbraň nebezpečnou při jízdě v konvoji nebo při manévrování. Proto bylo rozhodnuto umístit věž v zadní části tanku, čímž se délka zbraně vyrovnala. Výsledkem této konstrukční volby byla celková délka vozidla 8,72 m. To je jen o 7,62 cm více než u tanku M26, přestože 105mm kanon je o 16,5 cm delší než 90mm kanon tanku M26. Dělo se mohlo zvednout až o 25 stupňů a sklonit o 4 stupně.

Věž

Jedním z problémů zbraně T5E1 byl dlouhý závěr. Přesto se do věže muselo vejít 100 nábojů ráže 105 mm a posádka, kterou tvořili velitel, střelec, nabíječ a řidič. V důsledku toho musel být průměr věže širší než cokoli dříve navrženého pro americký tank.

Uvádělo se, že tank vezl 100 kusů samostatně nabíjené munice ráže 105 mm, která byla uložena obkročmo kolem věže. Zkoumání této skutečnosti však odhalilo, že uvnitř jednoduše není dostatek místa pro všech 100 nábojů. Ačkoli to není uvedeno v žádném zdrojovém materiálu, lze se domnívat, že munice byla uložena pod věží, protože od dna korby po podlahu věže je dostatek nezapočítaného prostoru. Jak již bylo řečeno, jedná se o spekulaci, ale není to nepřiměřené, protože to byla velmi běžná praxe.
 

Věž měla půlkulatý tvar a byla odlévaná - tento tvar poskytoval vynikající balistickou ochranu. Čelo věže mělo tloušťku 18 cm, zatímco zbytek odlitku byl silný 7,62 cm. Munice byla uložena obkročmo v zadní části věže.

Na tehdejší dobu neobvyklým rysem Chrysleru byla skutečnost, že řidič byl umístěn ve věži spolu se zbytkem posádky. Přesné pozice posádky ve věži nejsou známy, ale při pohledu na polohu poklopů a periskopů můžeme vyslovit kvalifikovaný předpoklad. Zdá se, že řidič seděl v levé přední části věže a nabíječ za ním. Střelec seděl vpředu vpravo a velitel za ním.

 

Pohon a pancíř tanku

Po přesunutí věže do zadní části tanku by nyní motor zabíral prostor, který zbyl v přední části. Požadavky na výkon vozidla vycházely z představy amerického ministerstva výzbroje, které požadovalo 20 koní na tunu pro tento plánovaný 60tunový tank. Benzínový motor byl blíže nespecifikované konstrukce firmy Chrysler a byl výkonný s předpokládaným výkonem 1 200 koní.

Motor byl umístěn v přední části korby měl být napojen na dva elektromotory, které tvořily koncové pohony tanku v přední části vozidla. Tento systém se podobal systému použitému u prototypu středního tanku T23.

Korba měla celkově spíše čtvercový tvar, čelní deska byla silná 180 mm a skloněná pod úhlem 30 stupňů. Takové zkosení zvyšovalo efektivní tloušťku na zhruba 360 mm. Tank byl široký 3,9 metru. Ve hře World of Tanks je tloušťka pancíře něco málo přes 150 mm - ve skutečnosti byl pancíř mnohem silnější.

Celková výška tanku "K" včetně věže byla 2,6 metru. To bylo o 8 cm méně než u tanku M26. Celkově měl tank vážit 60 tun.

Jak to dopadlo?

Po druhé světové válce se prostředky na konstrukci tanků postupně snižovaly. Proto tank Chrysler K nikdy neopustil vývojovou fázi a vznikly pouze jeho výkresy a zmenšený model. Bohužel se výkresy a zmenšený model nedochovaly, zůstala pouze fotografie modelu. Projekt byl opuštěn a pozornost se obrátila na konvenčnější konstrukce tanků, jako byl těžký tank T43 (M103), který se nakonec stal posledním americkým těžkým tankem, tankem M103 se 120mm dělem.

Některé konstrukční prvky tanku "K" byly přeneseny do budoucích projektů tanků. Koncepce "řidiče ve věži" byla využita u samohybného děla M50/53 na bázi M48 Patton a také u MBT-70 a následných prototypů. Na východě tuto koncepci použili také Sověti u svého prototypu středního tanku Objekt 416.

Chrysler K - Historie a zajímavosti tanků 4.díl
i Zdroj: wiki.wargaming.net
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama