Carro da Combattimento Leone "Lion" - Historie a zajímavosti tanků 2.díl
Ve druhém díle se podíváme na italský střední tank desáté úrovně Carro da Combattimento Leone "Lion". Tank se dal koupit v Montovně, též jako Vickers, v roce 2023.
Trocha historie - Carro da Combattimento Leone "Lion"
Leone byl vyvinut v době, kdy v Itálii a západním Německu stále probíhala sériová výroba hlavního bojového tanku Leopard. Potřeba takového vozidla vyplynula ze silného přání italského i západoněmeckého průmyslu nabídnout tank pro vývoz do zahraničí, konkrétně na trhy Středního východu.
Společnost OTO Melara (italská zbrojní firma s továrnami v Brescii a La Speziu. Vznikla v roce 1905 jako společný podnik britské firmy Vickers a italské Terni) se již podílela na sériové výrobě amerického hlavního bojového tanku (MBT) M60A1 a pracovala také na různých modernizacích tanku M47 Patton. Tyto M47 měly zůstat ve službě v Itálii až do dokončení výroby Leopardu a jeho plného nasazení v italské armádě.
Carro da Combattimento Leone “Lion”
Projekt tanku začal v roce 1975, kdy vzniklo konsorcium firem Krauss-Maffei, Blohm and Voss, Diehl, Jung-Porsche, MaK, Luther-Werke, OTO Melara, FIAT a Lancia s jediným cílem - zkonstruovat cenově výhodný tank na export do zahraničí. Konkrétně šlo o nákladově efektivní verzi tanku Leopard.
V Itálii byl tento projekt zpočátku znám jako „Leopardino“ („malý leopard“) a poté jako Leone (Lev). Výroba měla být rozdělena půl na půl, přičemž trup, motor, převodovka a pojezdové ústrojí měly být vyrobeny v Německu a věž, výzbroj a elektrické vybavení měli vyrobit v Italii s cílem mít funkční prototyp do března roku 1977.
Mobilita
Motor a převodovka měly být německé, i když FIAT měl smlouvu na licenční výrobu německého motoru pro Leopard. Mělo jít o verzi vícepalivového motoru Motoren und Turbinen Union MB 838 CA M500, který byl přeplňovaný a dosahoval výkonu 830 koní.
Ve World of Tanks Lion tento motor opravdu má se stejnými hodnotami.
Carro da Combattimento Leone "Lion"
Palebná síla
Leone byl vybaven 105mm hlavním dělem vyrobeným firmou OTO-Melara, které bylo schopné střílet standardizovanou 105mm municí NATO (APDS,HEAT,HESH). Byl namontován koaxiální kulomet, pravděpodobně ráže 7,62 mm, a montážní bod na střeše pro další kulomet pro protiletadlovou obranu.
Ve World of Tanks je munice jiná, a to primární AP, dále APCR a HE.
Toto dělo 105 mm OTO Melara 105/51 různých modifikacích byly použity na plánech tanků jako je Centauro I 105 nebo OF 40.
Ochrana
Korba byla v podstatě stejná jako u Leopardu 1, ale byla optimalizovaná pro použití v horkých, suchých a prašných podmínkách s vylepšeným ventilačním a filtračním systémem. Díky vylepšenému chlazení mohl tank pracovat při teplotách až 50 stupňů Celsia. Věž je stejná jako u Leopardu 1A3.
Jediným větším rozdílem ve věži byl systém pojezdu. Leopard používal elektrohydraulický systém Cadillac-Gage, zatímco Leone měl místo toho používat nový, levnější a méně komplikovaný švýcarský systém.
Carro da Combattimento Leone "Lion" ve World of Tanks
Zdroj videa: https://worldoftanks.eu/en/news/general-news/assembly-shop-2023/
Zajímavost
Leone byl ve své době naprosto ideální tank a ve skutečnosti se jednalo o licenčně vyráběný Leopard 1A3 vyrobený v Itálii pouze za účelem získání exportních zakázek pro německý i italský průmysl.
Jediný zájem z exportního hlediska projevila delegace z Pákistánu, který v té době uvažoval o modernizaci vlastního tankového parku. Tajnosti ohledně kontroly vývozu a ceny tanku pravděpodobně způsobily jeho zánik. Sériová výroba se nikdy neuskutečnila a dokončen byl pouze jediný prototyp. Místo, kde se vozidlo nachází, není známo.
Závěr
Projekt se však znovu objevil v roce 1980 jako projekt OF 40, který vznikl ve spolupráci společností OTO-Melara a FIAT. Absence větší německé účasti na projektu OF 40 (motor pro OF 40 byl stále německý, ale vyráběný v licenci v Itálii) naznačuje, že důvodem neúspěchu projektu Leone bylo to, že Němci stáhli svou podporu a zájem. Bez německé podpory by Italové nebyli schopni Leone sami vyvážet, protože jim v tom výslovně bránila jejich licence na výrobu Leopardů.
OF 40 stále vypadal velmi podobně jako Leone i Leopard, ale tentokrát šlo o pouze italský projekt.
Foto OF 40