AMX M4 - Historie a zajímavosti tanků 14. díl
i Zdroj: Wargaming.net
Článek AMX M4 - Historie a zajímavosti tanků 14. díl

AMX M4 - Historie a zajímavosti tanků 14. díl

Kirukato

Kirukato

Dnes si projdeme od samého začátku vývoj francouzských těžkých tanků (ve World of Tanks od sedmé po desátou úroveň) série AMX M4 a AMX 50.

Reklama

Začátek francouzských těžkých tanků

V roce 1940 začala okupace Francie Německem. Vývoj nových tanků ovšem ve Francii pokračoval. V roce 1942 společnost Ateliers de construction de Rueil neboli ARL měla v této době na starosti výrobu tanků SARL 42 (společně s firmou Somua). V roce 1944 začalo ARL pracovat na novém těžkém tanku s označením ARL 44. ARL mělo při konstrukci tanku využít zkušenosti z ukořistěných německých tanků a tajné informace o tanku Pz.Kpfw.Tiger Ausf.B (Tiger II).

Bohužel francouzská armáda si velmi dobře uvědomovala, že tento tank, který měl být jejich spásou, je přesný opak. Již ke konci vývoje a ve fázi testování se ukázalo, že tank je velmi zastaralý a proti německým tankům nemá sebemenší šanci. Na konci července v roce 1945 byla vyhlášena soutěž na vývoj nového středního tanku do 50 tun. A stojí za zmínku, že první prototyp tanku ARL 44 byl hotov až v roce 1946. 

ARL 44
i Zdroj: www.tankarchives.ca
ARL 44

Do soutěže se přihlásily společnosti Forges et Chantiers de la Méditerranée (FCM), Ateliers de construction d'Issy-les-Moulineaux (AMX), Lorriane, Somua a Renault. ARL se soutěže nezúčastnila, protože měla plné ruce práce s ARL 44.

Lorraine a Somua dovedly své projekty do fáze prototypu a to konkrétně s tanky Lorraine 40t a Somua SM. Firmy FCM a Renault, podle dostupných informací, nedošli ani do fáze návrhu. Nejlépe vyšla firma AMX se svým návrhem, na který se nyní podíváme.

SU-122-44 Sovětský stíhač tanků - Historie a zajímavosti tanků 13.díl
i Zdroj: wargaming.net

SU-122-44 Sovětský stíhač tanků - Historie a zajímavosti tanků 13.díl

Dnes se podíváme na prémiový sovětský stíhač tanků, který je ve hře World of Tanks na sedmé úrovni, SU-122-44. Jak byl vyvinut a proč nikdy nevznikl?

Predikce? Možná…

Tank byl velmi podobný ARL 44 a nesl jméno Char A.M.X 45 (nebo také Projekt 141). Pancíř korby mělo mít 120 mm silný a boky 60mm. Věž měla mít v přední části kolem 110mm a byla osazena dělem 90mm. Tank měl hmotnost 47 tun a poháněl ho německý motor Maybach HL.230 a to nebylo jediné, co měl s německém společné. Vzhled totiž velmi připomínal Tiger II. 

Nákres AMX 45
i Zdroj: www.tankarchives.ca/2016/01/third-reich-serving-fourth-republic.html
Nákres AMX 45

Zajímavé je, že tento projekt byl nakreslen 1. srpna 1945 a soutěž byla vyhlášena pouze o den dříve. To znamená, že firma AMX už dávno pracovala na projektu tanku, který má ARL 44 nahradit.

Na konci srpna 1945 zmizel index AMX 45 a místo toho se začalo používat označení Chat Moyen 50t M4 (střední 50tunový tank M4), nebo prostě a jednoduše AMX M4.

AMX M4 mle. 45
i Zdroj: wikiwiki.jp/wotanks/AMX%20M4%20mle.%2045
AMX M4 mle. 45
SU-203 - Historie a zajímavosti tanků 12. díl
i Zdroj: www.armedconflicts.com/152-mm-howitzer-Br-2-Model-1935-in-the-KV-14-Su-152-t239767#valka_group

SU-203 - Historie a zajímavosti tanků 12. díl

Dnes se podíváme na bratříčka SU-152 a to na monstrum SU-203. Mělo jít o děsivější esučko. Nakonec to dopadlo tak, že větší neznamená lepší. Proč? Dozvíte se v článku.

Německá “spolupráce” na AMX M4

Tank AMX M4 měl mít jiný motor a to z 700 koňového Maybachu 1000 koňový švýcarský Saurer. Tento motor byl ale ve své době také pouze na papíře a k výměně nedošlo. V květnu 1945 skončila válka a Francie získala pod svá křídla firmu Maybach i Porsche. Proto se opět vrátilo k německému motoru. Tanky Lorraine 40t a Somua SM měly německé motory také. 

Víte, jak ve World of Tanks občas tanky Tiger II nebo E-75 hoří, když na ně střílíte zepředu do spodní “vany”? Je to tím, že v těchto tancích je převodovka v přední části tanku. Ovšem tanky AMX to měly změnit i přes to, že motory a převodovky byly stejné. Motory pro plánované německé tanky E-75 nebo E-50 Maybach byly použity nejdříve pro AMX M4 a společně s převodovkou měly být umístěny do zadní části tanku. 

V listopadu 1945 se tank M4 trochu upravil. Změnila se tloušťka pancíře z 120mm na 90mm a úhel se zvýšil ze 42° na 55°. Tank více a více vypadal jako Tiger II.

AMX M4 1945
i Zdroj: Wargaming.net
AMX M4 1945

Francouzským inženýrům se ale občas nezadařilo. Nebudu vás tady nudit odbornými větami se slovy jako je odpružení, listové pružiny, torzní tyče, opěrné válečky, zavěšení blablabla. Jednoduše řečeno “podvozek”. V prosinci roku 1945 byl představen plán tanku AMX M4 s podvozkem tak špatným a složitým, že se to báli ukázat i svým tankistům. Dokonce si brali inspiraci z tanků československé ČKD, ale nepomohlo to.

Nicméně se ve vývoji pokračovalo dále. Na začátku roku 1946 byla ještě upravena věž kvůli místu pro posádku, tank AMX M4 byl klasifikován jako střední a velmi se podobal tanku Centurion Mk. 3 z roku 1948 a M46 Patton. Jak je patrné, firma AMX nebyla zas tak daleko od velikosti, výkonu a charakteristik středních tanků konkurentů.

Pro dnešek je to vše. V příštím díle se podíváme jak se z AMX M4 vyklube série AMX 50.

AMX M4 1949
i Zdroj: www.tankarchives.ca/search?q=AMX+M4
AMX M4 1949

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama