SU-122-44 Sovětský stíhač tanků - Historie a zajímavosti tanků 13.díl
Dnes se podíváme na prémiový sovětský stíhač tanků, který je ve hře World of Tanks na sedmé úrovni, SU-122-44. Jak byl vyvinut a proč nikdy nevznikl?
Tentokrát to bude krátký, informativní, článek o tanku SU-122-44 a průběhu vývoje sovětských stíhačů tanků s různým uspořádáním kanónu v letech 1944 a 1945.
Větší vždy neznamená lepší
V polovině roku 1944 vstoupilo do výzbroje sovětské armády samohybné dělo SU-100. Tank byl vybaven dělem 100mm D-10S a měl lepší přední pancíř o proti předchůdci SU-85. Tyto tanky byly na podvozku T-34.
SU-100 byl ale jaksi horší variantou tanku SU-85. Kvůli vyšší váze měl problémy s podvozkem a kvůli novému kanónu byl hůře manévrovatelný.
Proto v druhé polovině roku 1944 sovětská vývojová kancelář začala s alternativními koncepty. Jeden z nich byl tank SU-122P, neboli SU s dělem 122mm D-25. Nicméně to neřešilo problémy s podvozkem a tak se pokračovalo dál.
Pz.Kpfw. KW I (r) - Historie a zajímavosti tanků 11. díl
Dnes se podíváme na ruský tank v německých barvách páté úrovně. Tento tank KV-1, správně Pz.Kpfw KV-1B 756(r), je ve hře World of Tanks pojmenován jako Pz.Kpfw. KW I (r).
SU-122-44
V říjnu 1944 bylo vyvinuto samohybné dělo SU-100M1 s koncepcí bojového prostoru v zadní části tanku, které bylo na podvozku tanku T-34-85. Později byl další koncept a to SU-101. Na tyto tanky se podíváme jindy.
Tyto dva koncepty v letech 1944 a 1945 měl jeden mezityp a to SU-122-44. Tento tank neměl být revolucí s koncepcí v zadní části, ale evolucí tanku SU-100 a SU-122P. Vývojová kancelář měla v podmínkách zvážit možnosti různých podvozků a to konkrétně z T-34 a T-44. A právě ta druhá možnost byla zvolena pro SU-122-44.
Koncept SU-122-44 měl výhodu v tom, že práce a úpravy na podvozku byly ze všech ostatních konceptů minimální. Tank měl také nejlépe navržený vnitřní prostor pro posádku a uspořádání vybavení. Obdržel silnější pancíř - 90mm přední plát pod úhlem 60 stupňů, výkonnější dělo 122mm D-25 a více munice. Bohužel byl problém v počtu členů posádky a to z pěti členů na čtyři. Na toto dělo D-25 jsou potřeba (kvůli efektivitě) dva nabíječe, zde byl ale pouze jeden.
Vše vypadalo slibně, ale…
Na konci roku 1944 bylo rozhodnuto upřednostnit tanky s podvozkem T-44 a projekt SU-122-44 byl ještě dodatečně upraven. Konkrétně se zvýšil přední pancíř na 120mm a boky na 75mm. Pancíř měl odolat střelám z kanónu 8,8 Pak 43 L/71 (Dělo na Tiger II). Byl zde dán i návrh na koncept tanku SU-100-44 (index SU44-100) s dělem D-10S, který ovšem nebyl tak důležitý a byl upozaděn.
Na konci roku 1944 byly provedeny výpočty samohybných děl a bylo rozhodnuto, že tyto tanky nemají smysl. První kámen úrazu byly testy tanku SU-122P. Tanky s těmito děly a uspořádáním neměly dobré výsledky, konkrétně velmi pomalá kadence děla. Navíc byla bojová hmotnost tanků příliš vysoká.
A další problémy přibývaly. Časem se ukázalo, že podvozek tanku T-44 není tak spolehlivý jak se čekalo. Navíc rozměry a vysoká váha tanku SUčka tomu moc nepomohla. V zimě roku 1944 bylo rozhodnuto od plánu upustit. Pokračovalo se na dalším vývoji a to konkrétně na kompaktnější SU-100M2 a SU-101. O nich ale příště.
KV-4 Turchaninov - Historie a zajímavosti tanků 6. díl
Nedávno vyšel na Supertestu nový sovětský tank osmé úrovně KV-4 Turchaninov. Tak se na něj podíváme trochu podrobněji a probereme, v čem se liší od ostatních verzí KV-4.