AMX 50 100 - Historie a zajímavosti tanků 15. díl
i Zdroj: wargaming.net
Článek AMX 50 100 - Historie a zajímavosti tanků 15. díl

AMX 50 100 - Historie a zajímavosti tanků 15. díl

Kirukato

Kirukato

Po delší době se opět podíváme do historie. Pokračujeme tam, kde jsme skončili a to je vývoj tanku AMX 50, další varianty na tomto podvozku a inspiraci pro jiné národy.

Reklama

Krátce zpět k AMX M4

Francie měla v druhé polovině 40. let 20 století ve rozvoji tanků velké problémy. Firma AMX v roce 1945 představila konkurenta tanku ARL 44, který velmi zaostával nad tanky nepřátel. Na konci roku 1945 byla představena verze tanku AMX M4, který si drží titul nejdéle trvajícího projektu v historii francouzského tankového designu.

Práce na rádoby těžkém tanku byly obnoveny koncem roku 1946. Tank to byl spíše charakteristikami střední. První výsledky předvedla společnost AMX začátkem roku 1947. Koncept 50tunového středního tanku se nezměnil. Výkonné 90mm dělo a věž, ve které bylo instalováno, zůstaly nezměněny.

AMX M4 1945
i Zdroj: Wargaming.net
AMX M4 1945

Hlavní rozdíl spočíval v podvozku tanku. Korba byla prodloužena z 6705 na 7413 mm kvůli zvětšení prostoru pro řidiče. Horní čelní plát také dostal zkosené boky. Byly navrženy různé varianty pancéřování tanku. S 120 mm silným čelem by hmotnost tanku byla 55,5 tuny. Z tohoto důvodu byl silný pancíř zamítnut.

Čelní pancéřování bylo sníženo na 80 mm a odhadovaná hmotnost tohoto středního tanku byla 54 tun a samotná věž 13 tun. V roce 1948 byl projekt přehodnocován všemi možnými způsoby. Na začátku roku 1949 byli konstruktéři nuceni uznat, že 54 tun nesmí být limit. 

V tuto chvíli AMX M4 dorovnal velikosti tanku Tiger II a zároveň měl pancíř tenčí než tank Panther. 

AMX M4 - Historie a zajímavosti tanků 14. díl
i Zdroj: Wargaming.net

AMX M4 - Historie a zajímavosti tanků 14. díl

Dnes si projdeme od samého začátku vývoj francouzských těžkých tanků (ve World of Tanks od sedmé po desátou úroveň) série AMX M4 a AMX 50.

Radikální změna

Nyní ale přichází zlom. Vraťme se o pár let zpět. Roku 1946 firma AMX představila dvanáctitunový výsadkový tank Panhard. Tank měl ovšem oscilační věž od firmy FAMH, kde se celá věž při vertikálním otáčení pohybovala spolu s kanónem. Později se věž osvědčila u tanků AMX 13.

Panhard 201 s věží FAMH rok 1946
i Zdroj: www.ww2incolor.com/gallery/french-forces/33873/am-panhard-201-40p
Panhard 201 s věží FAMH rok 1946

Nápad nasadit tuto věž pro AMX M4 byla rozumná. Současně se pracovalo na alternativní variantě pancéřování korby. Sklon čelního plátu byl snížen na 45 stupňů, ale tloušťka byla zvětšena na 180 mm. Spodní čelní plát byl zesílen na 120 mm. Korba se mírně zkrátila, ale hmotnost vzrostla na 57,8 tun. V důsledku toho tank AMX tentokrát dokonce přerostl King Tiger jak hmotností, tak tloušťkou pancéřování.

Oscilační věž FAMH pro AMX M4 rok 1949
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-five-years-of-trial-and-error.html
Oscilační věž FAMH pro AMX M4 rok 1949

Tank byl nakonec postaven koncem roku 1949. Hmotnost tanku byla 52 tun. Původní plán s velkým pancéřováním a hmotností padl. Tank se ve srovnání s původním projektem trochu zvětšil, ale motor Maybach 295 o výkonu 1000 koní si zachoval odhadované vlastnosti. V testech provedených v roce 1950 tank zrychlil na 51 km/h na silnicích a 35 km/h v terénu.

AMX M4 1949
i Zdroj: www.tankarchives.ca/search?q=AMX+M4
AMX M4 1949
Fake tanky 1. díl - Batignolles-Châtillon Bourrasque
i Zdroj: worldoftanks.eu/cs/news/specials/bourrasque-lt-432-amx-13-57-sale-oct23/

Fake tanky 1. díl - Batignolles-Châtillon Bourrasque

Další série článků bude o tancích, které fyzicky, a možná ani teoreticky, neexistovaly. Dnes to bude o nejoblíbenějšm tanku ve hře WoT Batignolles-Châtillon Bourrasque

AMX M4 jako stíhač tanků?!

Vše se, dá se říct, dařilo a plánování jen tak neskončilo. Souběžně s M4 s oscilační věží se v roce 1950 zkoumala otázka stíhače tanků na podvozku AMX M4 s váhou 51 tun. Místo oscilační věže FAMH měl mít velkou litou věž se 100mm kanónem. Změnil se i trup. Čelní horní plát připomínal IS-3 tzv. štiku.

Ve World of Tanks je tento stíhač tanků klasifikován jako těžký tank osmé úrovně a označován jako AMX 65 t. Proč? Kdo ví.

Stíhač tanků na podvozku AMX M4 rok 1950
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-five-years-of-trial-and-error.html
Stíhač tanků na podvozku AMX M4 rok 1950
AMX 65 t ve World of Tanks
i Zdroj: wargaming.net
AMX 65 t ve World of Tanks

À la AMX 50 100

Na jaře roku 1950 začaly práce na novém tanku AMX M4 se 100mm kanónem. Úsťová rychlost 1060 m/s byla pro armádu velmi žádoucí, protože měla lepší průbojnost než 90mm kanón. Tento kanón by umožnil AMX M4 bojovat s jakýmkoli tankem té doby.

V červnu roku 1950 byl hotov návrh. Změnil se i index tanku. Označení M4 bylo zrušeno a celý název tanku se změnil na „Char Moyen de 50 tonnes AMX“. Později se tento název změnil na jednodušší „AMX 50“. Tento tank se často nazývá „AMX 50 100“, ale toto označení se nikdy nepoužívalo. Byly vyrobeny dva prototypy s rozdílnými parametry věží viz druhé foto níže. Oba tanky triumfálně projely ulicemi Paříže na přehlídce dne 14. července 1951.

AMX M4 se 100mm kanónem rok 1951
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-five-years-of-trial-and-error.html
AMX M4 se 100mm kanónem rok 1951

 

Prototypy AMX 50, Paříž, 14. července 1951.
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-five-years-of-trial-and-error.html
Prototypy AMX 50, Paříž, 14. července 1951.

Inspirace

Švédsko se o tyto francouzské 50tunové tanky velmi zajímalo, protože právě probíhaly práce na (tehdy) středním tanku EMIL. V lednu 1951 navštívila delegace Francii a seznámila se s tankem AMX 50 a jeho novým 100mm kanónem. Švédský tank měl ale od začátku odlišný mechanismus nabíjení.

 

Švédský těžký tank Emil rok 1951
i Zdroj: wargaming.net
Švédský těžký tank Emil rok 1951

Další zemí, která měla zájem o francouzské tanky, byly Spojené státy. Američané byli tankem AMX 50 tak ohromeni, že vyjednali dodávku prvního prototypu k plnohodnotným zkouškám. První tank byl odeslán do Spojených států koncem prosince 1951. Američané měli dobrý důvod k zájmu o tank. Od ledna 1951 stavěli vlastní tank T69, jehož konstrukce se podobala francouzské. Nabíjecí mechanismus byl odlišný, ale princip bubnu revolverového typu byl stejný.

Americký tank T69
i Zdroj: www.tankarchives.com
Americký tank T69

Zatímco Američané objevovali krásu tanku AMX 50, tak “S jídlem roste chuť” a pro francii padesátka už nebyla moc zajímavá, tak se začalo pracovat na něčem ještě vetším, ale o tom zase příště.

AMX 50 120
i Zdroj: www.tankarchives.com
AMX 50 120
Pz.Kpfw. KW I (r) - Historie a zajímavosti tanků 11. díl
i Zdroj: wargaming.net

Pz.Kpfw. KW I (r) - Historie a zajímavosti tanků 11. díl

Dnes se podíváme na ruský tank v německých barvách páté úrovně. Tento tank KV-1, správně Pz.Kpfw KV-1B 756(r), je ve hře World of Tanks pojmenován jako Pz.Kpfw. KW I (r).


Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama