Galerie 15
AMX 50 120, AMX M4 mle 51./54. - Historie a zajímavosti tanků 16. díl
i Zdroj: wargaming.net
Článek AMX 50 120, AMX M4 mle 51./54. - Historie a zajímavosti tanků 16. díl

AMX 50 120, AMX M4 mle 51./54. - Historie a zajímavosti tanků 16. díl

Kirukato

Kirukato

Dnes se podíváme v neposlední řadě na historii francouzských těžkých tanků ve World of Tanks deváté úrovně AMX 50 120, AMX M4 mle 51. a desáté úrovně AMX M4 mle 54.

Reklama

Po přehlídce v Paříži dne 14. července roku 1951, kde byly představeny dva stroje série AMX 50 (AMX 50 100), se francouzským inženýrům přeci jen zachtělo k něčemu ještě většímu.

Teď malinko zpět v čase.

Strýček Sam

Koncem roku 1946 společnost AMX navrhla ještě jednu konstrukci AMX M4 s hmotností 58,5 tuny a mělo být vybaveno 120mm kanónem. Přestože se tento návrh nevyráběl, další vývoj tohoto projektu vedl k vzniku samohybného děla Foch vyzbrojeného stejným kanónem. Tento projekt byl prvním, ve kterém francouzští inženýři použili 120mm tankový kanón, francouzskou verzi amerického kanónu T53. Francouzi si z děla převážně vypůjčili balistiku, radikálně změnili jak hlaveň, tak i další komponenty.

Americký těžký tank T34 s dělem 120mm T53
i Zdroj: thearmoredpatrol.com/2018/01/20/the-120-mm-t53/
Americký těžký tank T34 s dělem 120mm T53

Americké dělo T53 vzešlo z protiletadlového systému M1 a mělo výhodu velké průbojnosti. Tento kanón je použit v amerických tancích T34 a T30. 

Společnost AMX až na jaře roku 1950 představila koncept tanku s dělem 120mm a vypadal takto. Ano, AMX M4 mle. 51, ve World of Tanks na deváté úrovni se základní věží TCA, nikoli TCB (o tom později).

AMX M4 mle. 51 s věží TCA a dělem 120mm
i Zdroj: wargaming.net
AMX M4 mle. 51 s věží TCA a dělem 120mm
Koncept AMX M4 mle. 51 s věží TCA a dělem 120mm
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-120-long-road-to-dead-end.html
Koncept AMX M4 mle. 51 s věží TCA a dělem 120mm


V červnu 1951 vznikl koncept použití oscilační věže a děla T53 120mm. Po zvážení pro a proti byla původní, odlehčená, věž nakonec zavržena. Začaly práce na vytvoření nové, větší oscilační věže pro kanón. Věž byla opět vyvinuta společností FAMH.

Nová věž s názvem TOA 120 byla představena v roce 1952 a jako základ byla použita věž z druhého prototypu AMX 50. Věž byla celkově zvětšena. Stojí za zmínku, že tento tank byl stále označován za střední, přitom s touto věží byl se svými 3,5 metry vyšší než německý Maus.

Věž TOA 120 na podvozku AMX 50 rok 1952
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-120-long-road-to-dead-end.html
Věž TOA 120 na podvozku AMX 50 rok 1952

První tank AMX 50 120 (ale nikoli ten ve World of Tanks) byl vyroben v roce 1953 a měl stejný podvozek jako AMX 50 100. Tank mohl vést 50 kusů munice a samotný zásobník obsahoval šest kusů. Tank byl vyšší, větší, těžší… Tank začal mít problém s motorem a se samotným systémem automatického nabíjení.

AMX 50 120 rok 1953
i Zdroj: www.chars-francais.net/index.php?view=article&id=1840:1951-amx-50-120mm&catid=13
AMX 50 120 rok 1953
AMX 50 120 rok 1953
i Zdroj: www.chars-francais.net/index.php?view=article&id=1840:1951-amx-50-120mm&catid=13
AMX 50 120 rok 1953
AMX 50 100 - Historie a zajímavosti tanků 15. díl
i Zdroj: wargaming.net

AMX 50 100 - Historie a zajímavosti tanků 15. díl

Po delší době se opět podíváme do historie. Pokračujeme tam, kde jsme skončili a to je vývoj tanku AMX 50, další varianty na tomto podvozku a inspiraci pro jiné národy.

A zase zpět ke stolu

Muselo se něco změnit. Návrh byl snížení trupu tanku. Podvozek se drasticky změnil a ztratil téměř veškerou podobnost s AMX 45. V roce 1953 byl představeny specifikace tanku AMX 50 Surbaissé (nižší) s upravenou věží TOB 120. Tank i se sníženým výkonem motoru Maybach měl mít rychlost 50km/h. Byl přepracován přední pancíř na litý (jeden zaoblený kus) a měl účinnost od 150 do 200mm. 

Pro pochopení, tento návrh byl původní a první koncept tanku Char 50t B, nebo jak ho známe ve World of Tanks → AMX 50 B, který ovšem nyní není finální, který je ve WoT.

Koncept tanku AMX 50 B rok 1953
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-120-long-road-to-dead-end.html
Koncept tanku AMX 50 B rok 1953

 

Nižší = vyšší?!

Plán byl jasný. Postavit nižší tank. Práce pokračovaly a v roce 1955 z francouzských dílen vyšlo najevo, že z plánů na Surbaissé (nižší) se náhle změnily na Surblindé (pancéřovanější). Tank se na zkouškách ukázal že je težší, vyšší a víc neohrabaný. Byl ovšem osazen pásy z Tiger II a původní věží TOA 120. Suma Sumárum výsledky byly ještě horší než v roce 53 s AMX 50 100. Obecně se o této verzi moc neví. Ale za zmínku stojí tvar pancíře. Zde se opět francouzi vrátili zpět ke starým plánům a představili trup ve tvaru štiky, tak jako v roce 1950 u AMX M4 (ve WoT AMX 65 t). 

A takto vznikl plán tanku AMX 50 Surblindé, ve Wolrd of Tanks AMX 50 120. 

AMX 50 Surblindé 1953
i Zdroj: www.tankarchives.com
AMX 50 Surblindé 1953
AMX 50 120
i Zdroj: wargaimng.net
AMX 50 120

AMX M4 mle 54.

V této době firma FAHM pracovala ještě na jedné věži a to na TCB 120. Tato věž měla být alternativa k té oscilační TOB a neměla automatický systém nabíjení. Měla ovšem lepší pancéřování a bala osazena dálkoměrem. Dělo 120mm zůstalo a měla být nasazena na podvozek typu AMX M4. V přelomu roku 1954 a 1955 vznikl koncept tanku, který máme ve World of Tanks, a to AMX M4 mle 54. na desáté úrovní. 

Pro zajímavost, tuto stejnou věž má ve hře osazen taktéž tank Lorraine 50t se stejným dělem 120mm, ovšem s jinými charakteristikami kvůli vyvážení ve hře.

 Příště se podíváme na poslední část a to na AMX 50 B jako takový.

AMX M4 mle. 54
i Zdroj: www.tankarchives.com/2016/03/amx-50-120-long-road-to-dead-end.html
AMX M4 mle. 54
AMX M4 mle. 54
i Zdroj: smirnov.artstation.com/projects/bad52k
AMX M4 mle. 54
AMX M4 mle. 54
i Zdroj: wargaming.net
AMX M4 mle. 54
AMX 50 120, AMX M4 mle 51./54. - Historie a zajímavosti tanků 16. díl
i Zdroj: wargaming.net
AMX 50 120, AMX M4 mle 51./54. - Historie a zajímavosti tanků 16. díl
i Zdroj: wargaming.net
Tank Chimera - Historie a zajímavosti tanků 7. díl
i Zdroj: wargaming.net

Tank Chimera - Historie a zajímavosti tanků 7. díl

Dnes se podívame na britský odměnový střední tank osmé úrovně z kampaně s názvem Chimera. Popovídáme si o jeho historii a důvodu, proč byl tento tank vůbec koncipován.


Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama