Zpátky do minulosti - Leichttraktor
Znáte to, hrajete už pár hodin a najednou začnete přemýšlet. Je ten tank opravdový? Jak fungoval? Vypadal stejně i v realitě? Tyto otázky dnes zodpovíme. Tohle je vše o tanku Leichttraktor!
Původ tanku
Rheinmetall - Borsig Leichttraktor vyráběn mezi lety 1930 a 1934. Původní označení prototypu bylo Kleintraktor tedy doslova malý traktor. Tento název vznikl v roce 1928 a později byl tank finálně označen jménem Leichttraktor.
V samotném začátku roku 1928 kdy se teprve přemýšlelo o vývoji tohoto tanku bylo Versaillskou smlouvou zakázáno vyvíjet a vyrábět tanky. I přesto Německo rozhodlo aby se začal vyvíjet tank s velkými požadavky. Tank měl mít otočnou bojovou věž osazenou kanónem ráže 37mm a spřaženým kulometem řáže 7,92mm. Měl mít plně pásový podvozek a motor o výkonu aspoň 60 koňských sil. Vůz měl dosahovat rychlosti 25 - 30 km/h na silnici a 20 km/h v terénu. Zásoba paliva měla vystačit na 150 km a nebo 6 hodin v provozu. Pancíř tanku měl odolat průbojným ocelovým puškovým projektilům. Celková hmotnost neměla překročit 7,5 tuny.
Posádka měla být čtyřčlenná ve složení řidič, střelec, velitel a radista. Interiér tanku měl být odolný vůči plynovým útokům. Požadavků bylo mnoho a mnoho. Celková cena tanku nesměla překročit 50 tisíc marek což je v přepočtu na dnešní koruny 590 000 Kč. Armáda ovšem nepožadovala jen doručení tohoto tanku, chtěla i ten samotný vývoj pásového podvozku aby na něj mohla umístit muniční a zásobovací vozidla. Tohle vše vznikalo koncem dubna 1928 a ke konci května bylo finalizováno.
V červnu 1928 byly obeslány firmy Daimler-Benz, Krupp, a Rheinmetall-Borsig návrhem na výrobu onoho tanku. Každá z nich měla navrhnout, postavit a dodat k otestování 2 prototypy. Společnost Daimler-Benz se kvůli vnitřním potížím nakonec vůbec neúčastnila. Krupp a Rheinmetall se dohodli na spolupráci, každý z nich pracoval na vlastním podvozku a trupu, ale pro oba výtvory se počítalo se stejnou věží. Motor byl uložen v přídi trupu, kabina posádky a bojová věž v zádi. Krupp předložil předběžné nákresy svého stroje již v červenci 1928, Rheinmetall o něco později. Pracovníci zbrojního úřadu si nákresy prostudovali a pravděpodobně v říjnu 1928 byly s oběma firmami podepsány smlouvy na stavbu skutečných prototypů. Ty pak byly dokončeny v květnu 1930.
Firma Rheinmetall pracovala přesně podle armádního zadání a vyvinula tedy univerzální základ, který umožňoval stavbu různých vozidel. Tento základ byl tvořen pásovým podvozkem a motorovou částí. Celá zadní partie zůstala otevřená a mohla být osazena různými nástavbami. Mohla zde být namontována pancéřovaná kabina s bojovou věží, čímž vzniknul lehký tank, nebo zde mohla být ložná plocha, která z celého stroje udělala nákladní vůz.
Při stavbě samotného pásového podvozku se konstruktéři Rheinmetallu inspirovali pojezdovým systémem zemědělského traktoru (snad značky Cletrac - Cleveland tractor company). Jejich podvozek byl na každé straně tvořen dvanácti malými dvojitými pojezdovými koly. Kola byla vždy po dvou spojena do jakéhosi vozíku (těch tedy bylo celkem šest). Zbytek systému uchycení kol byl skryt pod bočním pancířem a jeho podobu lze tedy vyčíst jen z dostupných nákresů.
Zde je verze tanku od firmy Krupp
Bojové specifikace
Byl to tedy lehký tank. Celková hmotnost byla 8960 kg. Délka s kanónem dopředu byla 4320mm. Celková šířka 2260mm a výška byla 2270mm. Motor byl Daimler M 36 (4-válec objemu 7,8 litru), výkon kolem 73,5 kw. Rychlost po silnici byla 30 km/h. Dojezd 137 km. Nakonec se opravdu pyšnil těžkým kulometem ráže 7.92mm se zásobou 3000 nábojů.
Závěr
Čekali jste, že tak základní tank ve World of Tanks může mít až takovou temnou minulost? Tajný projekt Německa proti francouzské smlouvě. Testován na pláních sovětského svazu. Ve hře se může zdát jako slabý tank, ale můžeme jen přemýšlet o tom jak moc nebezpečný tento tank byl ve skutečnosti.