LT vz. 34
LT vz. 34 byl prvním ryze českým tankem, který byl vyvíjen a vyráběn v Československu. Je předchůdcem slavného Lehkého Tanku vz. 35.
Vývoj začal již před rokem 1932. Vyvstala potřeba tanku s otočnou věží a armáda disponovala v té době pouze 6 kusy tanku Renault FT-16 (odkoupených od Francie). Firma ČKD jako první předvedla Československé armádě prototyp tanku s označením P-II (Praga, II – jezdecký tank). V roce 1933 byl podroben velmi náročným zkouškám a prošel bez větších vad a nedodělků. Ještě v roce 1933 bylo armádou objednáno 50 kusů pod armádním označením LT vz. 34.
Objednávka se měla vyrábět dohromady ve třech sériích, přičemž první série čítala 6 tanků. Díky svému lehkému pancéřování (max. 15 mm) byl brzy nahrazen svým následovníkem, tankem LT vz. 35, který byl postaven na základu tohoto tanku. Po roce 1937 byly tanky shledány zastaralými a měly sloužit k průzkumným účelům. Po konečné reorganizaci, před obsazením Československa, byly tanky rozděleny následovně: 23 tanků bylo na území Čech a Moravy a 27 tanků zůstalo Slovensku.
Prisma – Jedinečná fotografie, kde jsou spolu vidět Tančík vz. 33 a LT vz. 34.
Po obsazení německá armáda nejevila o 23 tanků žádný zájem a tak byli všechny sešrotovány. Zbylých 27 tanků, které zůstaly slovenské armádě, sloužily k výcvikovým účelům a na podzim roku 1944 byly některé tanky na Slovensku zakopány a použity jako pevnůstky (u obcí Trnavá Hora a Jalná).
Pro porovnání LT vz. 34 a LT vz. 35 jsou zde 2 obrázky. V předchozím článku o LT vz. 35 jste se mohli dočíst, že 35tka vycházela z 34ky.
LT vz. 34
LT vz. 35
Technické parametry tanku:
Hlavní a sekundární zbraň: kanón vz. 34 ráže 3,7 cm; 2x kulomet ZB vz. 35
Pancéřování: 8-15 mm
Posádka: 3 muži – řidič, velitel a telegrafista
Rychlost: 30 km/h po silnici
Dojezd: 160 km po silnici
Motor: Praga (vodou chlazený čtyřválec), 63 koní /46 kW
Hmotnost: 7,5 t