8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Článek 8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob

Prisma

Prisma

6. 3. 2017 12:00
Reklama

Myslíte, že německý Maus nebo japonský Type 5 Heavy jsou obrovské nebo šílené projekty? Tak to se pletete. V tomto článku si ukážeme projekty, které v některých případech (naneštěstí) nespatřily světlo světa.

Asi mnoho konstruktérů tanků si říkalo, čím větší, tím lepší a některé projekty tomu taky hodně odpovídaly. My začneme od těch největších až po ty nejmenší.

 

Landkreuzer P. 1500 Monster

Jak už název napovídá, Landkreuzer je pozemní křižník. Mělo se jednat o tank obrovských rozměrů. V roce 1942 firma Krupp navrhla tank o váze 1500 tun. Hitler byl tímto projektem velmi nadšený, a tak dal souhlas k jeho pokračování.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/27146-landkreuzer-p-1500-monster/

Jednalo se o supertěžké dělostřelectvo. V plánu bylo osadit stejné dalekonosné dělo ráže 800 mm, jako byly Gustav a Dora umístěné na kolejnicové lafetě, na tankový podvozek.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://rarehistoricalphotos.com/heavy-gustav-1941/

Gustav používal granáty, které vážily necelých pět tun, k obsluze celého děla a dalšími věcmi spojenými s jeho provozem bylo potřeba cca na tří tisíc mužů. Teď si představte, kolik mužů by bylo potřeba na tuto „artynu”.

V roce 1943, kdy se už válka obracela v neprospěch Německa, bylo od projektu odstoupeno.

 

Landkreuzer P. 1000 Ratte

Maus, v překladu myš? Teď tu máme přímo Krysu (Ratte)! Tento projekt byl představen o něco dříve než P.1500 a byl také návrh od firmy Krupp v roce 1942.

Základem tohoto projektu bylo umístit lodní věž s dvěma děly opět na podvozek tanku. Věž měla mít dvojici děl nejspíše ráže 280 mm (lodní kanon SK C/34) s dostřelem až neuvěřitelných 42 km.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://imgur.com/gallery/UDwOx

Samozřejmostí měla být i sekundární výzbroj – 128 mm kanon z Jagdtigera, osm 20 mm protiletadlových kanonu Flak 38. Sekundární výzbroj měla na starost obranu samotného tanku. Měl být tak obrovský, že by byl velmi snadným cílem pro letecké útoky.

Krysa měla dosahovat až 40 km/h, díky dvěma lodním nebo osmi agregátům (od  Daimler-Benz) o celkovém výkonu neuvěřitelných 16 000 koní! Posádku mělo tvořit teoreticky 20 až 40 mužů.

PrismaV jednom aprílovém videu od WG se dokonce Krysa objevila a WGčko si z nás udělalo malou srandu, že bude přidán do hry.

 

T-34 z betonu

T-34 byly známé tím, že mají slabý pancíř oproti tehdejším novým tankům Panter a Tiger. Proto se nejspíše přišlo s novým projektem betonového tanku.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj : http://www.aviarmor.net/tww2/photo/ussr/t-34/

Základ tanku zůstal stejný, ale byl mu přidán další pancíř v podobě železobetonového přídavného pancéřování. Jednalo se o základní verzi tanku T34/76 z roku 1941.

Myšlenka byla taková, že se tanku zvýší pancéřování a odolá tak velkým rážím děl z německé strany. Druhou výhodou při výrobě tohoto tanku měla být jeho cena. Beton byl přece jen mnohem levnější než pancíř a měl poskytovat lepší ochranu než klasický pancíř.

Když byl prototyp hotový, bylo jasné, že je to nereálné ba dokonce šílené vyrábět tank „z betonu“.

Výhled řidiče a ostatních členů posádky byl skoro „nulový“, protože v betonu byly udělány jen malé průzory a ještě k tomu byl nějaké prostor mezi průzorem tanku a betonovým průzorem. Jistě největším problémem byla jeho váha, pohyblivost i jakékoli manévrování s tankem bylo mnohem obtížnější.

 

T-39 sovětský super těžký tank

Opět myšlenka tanku byla dobrá – použití více věží a díky tomu větší palebná síla. Pro reálný svět nereálný projekt.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://ftr-wot.blogspot.cz/2013/04/t-39-soviet-super-heavy-breakthrough.html

Byl navržen jako průlomový tank. Existovalo více verzí návrhů tohoto tanku. Všechny verze měly čtyři věže a lišily se v namontovaných dělech na věžích. První verze měla 152 mm houfnici a další tři 45 mm děla. Druhá verze měla mít dvě dvojice 107 mm kanonů a na předních věžičkách dva 45 mm kanony. Pancéřování tanku mělo na čele věže dosahovat až 90 mm.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://ftr-wot.blogspot.cz/2013/04/t-39-soviet-super-heavy-breakthrough.html

Byly vypracovány pouze dřevěné verze a potom byl projekt zrušen ve prospěch supertěžkého tanku T-35.

 

Chrysler TV-8

Tank na jaderný pohon, který měl být poháněn malým reaktorem. Jaderný pohon nabízel možnost skoro neomezeného provozu, a to bylo velké lákadlo. Aby nebylo dost neobvyklostí, tento tank měl abnormálně velkou věž, která byla schopna plavat.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.diseno-art.com/encyclopedia/strange_vehicles/chrysler_tv-8_nuclear_powered_tank.html

Jednalo se o střední tank o hmotnosti 25 tun. Měl mít 90 mm dělo T208 s třemi kulomety. Dva kulomety byly umístěny vzadu na věži a měly být schopny palby, když tank plaval. Posádku měli tvořit čtyři muži.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.diseno-art.com/encyclopedia/strange_vehicles/chrysler_tv-8_nuclear_powered_tank.html
Tank 500-8

Vznášející se tank? Proč ne! Též se objevil projekt, který měl umožnit tanku vznášet se nebo spíše snadněji překonávat bažiny a jiné nezpevněné povrchy.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://thechive.com/2012/05/02/if-its-on-the-internet-its-real-experimental-soviet-hover-tank-10-photos/

O tomto projektu tanku také není mnoho informací. Měl být sestaven inženýrem Vladimírem Levkovem, který poté pracoval na prvním vznášedle. Neví se proč tank nebyl zařazen do sériové výroby.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://thechive.com/2012/05/02/if-its-on-the-internet-its-real-experimental-soviet-hover-tank-10-photos/

Dva vírové motory mu měly umožnit projíždět již zmíněné bažiny a měl být schopen i přeplavat menší „klidné“ vody. Díky tomu, že měl nízkou siluetu a na vodě, kde byly vlny, se mohl nejspíše lehce potopit.

 

Kugelpanzer

V Kubince, v tankovém muzeu, můžete narazit na jeden hodně nezvyklý tank. Informací je o něm velmi málo.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2-german-prototypes/kugelpanzer/

Mělo se nejspíše jednat o velmi levnou verzi průzkumného tanku. Jak už název napovídá Kugel (koule) nejednalo se o standardní koncepci tanku, ale o velmi nezvyklý prototyp.

Základem byly dvě obrovská kola o průměru 180 cm a řidič byl schovaný uvnitř těchto kol. Tank měl výt poháněn motorem z motocyklu a měl se řídit pomocí kolečka, které je umístěno vzadu na tanku.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: https://cz.pinterest.com/pin/318066792415784099/
Ansaldo Mias

Chtěli jste mít někdy osobní tank doma v garáži? V Itálii ve 30. letech to bylo možné. Jedná se o další bizarní tank či spíš obrněné vozítko.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://zonwar.ru/news/news_15_Motomitragliatrice.html

Mělo se jednat o levné, však na bojišti použitelné / efektivní obrněné vozidlo. Byl vybaven dvojicí kulometů Scotti 6.5 nebo hmoždíř ráže 45 mm Brixia Model 35. Jednoválcový motor měl výkon 5 koní.

Na výšku měl pouhých 110 cm a nahoře byla ještě výklopná, aby se tak zvětšil vnitřní prostor (nevím jestli vůbec bylo k něčemu dobré u tak už stísněných prostorů).

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://zonwar.ru/news/news_15_Motomitragliatrice.html

PrismaNejzajímavější na tomto „vozítku“ mi přijde to, jak by se pohyboval. Z obrázku je zřejmé, že neměl jakoukoli podlahu a řídil se nejspíše zevnitř. Jak ten voják uvnitř ještě v předklonu chodil za tím vozítkem. To muselo být, ale opravdu nepraktické. Co myslíte vy?

 

Zajímavost na konec
KV-6 (Falešný tank)

Pozor! Jedná se pouze o výmysl a tento tank nikdy nebyl reálně vyprojektován.

Určitě jste se setkali s vícevěžovými tanky, jako je například sovětská T-35, kde je jedna hlavní věž a potom čtyři menší věžičky. KV-6 je specifická svými třemi věžemi. Viz. obrázek.

8 nejbizarnějších projektů tanků všech dob
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/KV_VI_Fake_Tanks.php

Prismavždycky mě na tamhle tanku zajímalo, kdyby opravdu existoval a díky své délce vjel na kopec či nějakou ostrou hranu, jestli by se zlomil ?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama