Galerie 4
IS-7 měl být vrcholem sovětské konstrukce, ale nikdy nevstoupil do služby
i Zdroj: Heatnews.cz
Článek IS-7 měl být vrcholem sovětské konstrukce, ale nikdy nevstoupil do služby

IS-7 měl být vrcholem sovětské konstrukce, ale nikdy nevstoupil do služby

Vojta Masojídek

Vojta Masojídek

Tank, kterému nepřála doba. Vrchol sovětské technologie. Dnes se podíváme jak to celé bylo. Vítejte ve zpátky do minulosti.

Reklama

Historie tanku

Po válce se Sovětský svaz rozhodl modernizovat svojí techniku, chtěli tím zvýšit její spolehlivost a minimalizovat budoucí ztráty. Samotný vývoj mělo na starosti Ministerstvo dopravního inženýrství. To vzniklo z původního Komisariátu v roce 1946. Díky tomu zaniklo plno projektů, ale na jednom práce neustaly. A tím byl Object 260, později znám jako IS-7.

Object 260

Na tomto tanku pracovala návrhářská kancelář Josefa Kotina v Experimentálním závodě č. 100. Samotný tank měl představovat vrchol sovětské těžké techniky. I přesto, že bylo vytvořeno spoustu návrhů na tanky jako například Object 257 a 258, tak přesto v roce 1945 byl jako nejlepší kandidát zvolen Object 260, později přejmenován na IS-7.

Tank IS-7
i Zdroj: Wikipedia.org
Tank IS-7

Na tanku začalo později pracovat přes 20 různých vědeckých institucí. IS-7 sám o sobě připomínal svého předchůdce, měl zkosený tankový pancíř nazývaný „štika“. Síla pancíře činila 150 mm. V září 1945 byly dokončeny plány tohoto tanku a finální výtvor dosahoval hmotnosti 65 tun.

Motor

Je zcela jasné, že rozhýbat takový kolos nebyl lehký úkol. První prototyp motoru dosahoval kolem 900 koní, měl stroji umožnit jet 60 km/h na pevném terénu. V praxi se tento motor nikdy neosvědčil, a tak byl použit motor M-50T s výkonem 1050 koní, který byl užíván pro konstrukci námořních lodí.

Ovladatelnost

Tady začíná ta sovětská nová technologie. Doposud byly tanky špatně ovladatelné a velice nepohodlné. Proto byl tento tank odpružen torzními tyčemi. Rovněž tak hydraulické posilovače a dvojčinné tlumiče pro lepší ovladatelnost.

Výzbroj

Původně se plánovalo použít dělo ráže 122 mm, ovšem plán se nikdy časově nestihl dokončit. Poté se mělo vyvinout dělo S-26 ráže 130 mm. Bylo vytvořeno podle parametrů námořního děla B- 13. Kadence 6 ran za minutu zajišťoval automatický dopravník munice. K tomu ale taky nedošlo, a tak přišel finální prototyp děla - S-70. Toto dělo mělo vylepšené zaměřování a dostřel. Jako další výzbroj tento tank nesl spřažený kulomet ráže 14,5 mm a dalšími 6 kulomety ráže 7,62 mm.

Prototypy

První prototyp vyjel z výrobní haly 8. září 1946. Dosáhl 1000km a byl označen za úspěšný. Druhý prototyp z výrobní haly vyjel 25. prosince 1946 a nedojel daleko od samotné haly. Toto jsou jediné dva prototypy, které byly kdy vyrobeny. Ale nebylo to všechno nazmar, tento prototyp vedl k mnoha dalším budoucím úpravám pancíře. Měl automatický hasicí systém a posádka byla tvořena z 5 lidí.

Půdorys tanku IS-7
i Zdroj: Heatnews.cz
Půdorys tanku IS-7

Závěr

Jak bylo zmíněno, tomuto tanku opravdu nebylo přáno. Samotný prototyp byl chloubou tehdejšího sovětského svazu, ale neustál v praktickém použití, došlo i na jeden incident kdy jeden tank celý shořel. Kdyby tento tank ale opravdu sloužil za boje, tak jeho tehdejší protivníci z USA by neměli šanci. Ale nezoufejte, tento tank stojí jako poslední svého druhu v Kubince nedaleko Moskvy.

IS-7
i Zdroj: Heatnews.cz
IS-7

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama