Historické okénko s WoT: Fiat 2000
i Zdroj: WoT.cz
Článek Historické okénko s WoT: Fiat 2000

Historické okénko s WoT: Fiat 2000

Prisma

Prisma

19. 3. 2018 10:00
Reklama

Vítáme vás u nové série článků na téma italských tanků. Budeme se postupně prokousávat jednotlivými úrovněmi, až se dostaneme k nejvyššímu tieru. První dva články budou o Fiatu 2000 a Fiatu 3000.

V roce 1914 započala 1. světová válka, kde proti sobě stanuly dvě strany. Takzvaný Trojspolek/Centrální mocnosti a Trojdohoda/Dohoda. V Trojdohodě byly hlavními mocnostmi Francie, Rusko a Velká Británie a naproti tomu v Trojspolku bylo Německo, Rakousko-Uhersko a Itálie. Na obě strany se během války přidalo mnoho dalších států.

Historické okénko s WoT: Fiat 2000
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww1/italy/Fiat-2000.php

Určitě všichni znáte velmi známý pojem „zákopová válka“, která se odehrávala především na západní frontě. To je nejvíce zmiňované ohnisko bojů 1. světové války. Na severu Itálie byla další fronta a od tohoto bojiště se velmi lišila, protože povrch severní Itálie jsou jen hory, takže i způsob boje tam byl odlišný.

V roce 1915 se Itálie (tehdy Italské království) přidala na stranu Trojspolku a vyhlásila válku Německu a Osmanské říši. Ještě v tom roce v říjnu byla firma Fiat pověřena generálem Giulio Martinim vývojem nového tanku, který měl mít ve věži dělo ráže 65 mm a pancíř větší než tehdejší normální obrněná vozidla a mělo mít 40 tun.

Svůj název získal už z původní smlouvy, kde bylo napsáno: „Automobil blindata ďassalto tipo 2000“ poté se používal zkrácený název Fiat 2000. První prototyp byl skoro připraven v lednu roku 1917. Když se tank účastnil prvních zkoušek, tak byl hotová pouze konstrukce tanku a byl jakž takž schopen jízdy. Prostor pro posádku a samotné vybavení (zbraně, atd.) nebylo vůbec nainstalováno. Druhý prototyp byl hotový až v únoru 1918.

Historické okénko s WoT: Fiat 2000
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://ftr.wot-news.com/2014/04/04/fiats-super-tank-the-fiat-2000/

Motor byl umístěn v zadní části tanku. Co se týče samotné konstrukce a toho, že se jednalo o první tank vyvíjený v Itálii, byla na tu dobu poměrně pokročilá konstrukce, protože se nejspíše inspirovala od francouzských tanků. Měl otočnou věž a pásy nebyly vedeny přes celý tank, ale pouze do poloviny tanku a výzbroj byla umístěna v horní části tanku.

Zepředu dosahovala síla pancíře až 20 mm a zadní deska měla pouhých 15 mm. Za zmínku určitě stojí, že pancéřované desky byly dodány od firmy Ansaldo. Fiat a Ansaldo si konkurovaly, jako tomu bylo podobně u nás, mezi ČKD a Škodovkou. Palebná síla toho tanku byla úctyhodná. Kromě 65 mm houfnice měl tank mít až 8 těžkých kulometů.

Historické okénko s WoT: Fiat 2000
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: https://funnyjunk.com/channel/military/Tt+tankechini+alfredo/fenvLsr/

Fiat 2000 se nedočkal sériové výroby, protože na použití v italských horách, byl hodně velký a těžkopádný. Prototyp č.2, byl ještě v roce 1934 přezbrojen, při kterém získal 2 protitankové kanóny typu L.40. Poté se používal v Libyi hlavně k propagandistickým účelům a účastnil se bojů proti tamnímu povstání.

Historické okénko s WoT: Fiat 2000
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww1/italy/Fiat-2000.php

Co jsem si četl na fórech, tak někteří chtěli, aby tento tank byl dán na první tier místo tanku Fiat 2000, ale když si vezmeme velikost tanku a hlavně to, že má 65 mm houfnici (nejspíše s HEčkama), tak by byl hodně nevyrovnaný oproti ostatním tankům na své úrovni.

Jako třešnička odkaz na 3D model.

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: 65 mm houfnice, 8x 65 mm kulomet Fiat(M.1917) a druhý prototyp 65 mm houfnice, 4 kulomety (M.1924) a 2x 37 mm protitankové dělo
Pancéřování: 10-20 mm
Posádka: 8-10 mužů
Rychlost a dojezd: 7,5 km/h a 75 km po silnici
Motor: 6 válcový motor Fiat A12, 250 koní
Hmotnost: 40 tun

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama