Jak vznikal čs. strom #8: TVP VTU Koncept
i Zdroj: WoT.cz
Novinka Jak vznikal čs. strom #8: TVP VTU Koncept

Jak vznikal čs. strom #8: TVP VTU Koncept

Excalibur.cz

Excalibur.cz

23. 9. 2015 18:00
Reklama

Autor: Silentstalker

Jelikož jsme se přiblížili k tankům, které jsou tvořeny v rámci projektu TVP, naše série se pomalu blíží ke konci. Jedná se o poslední tři tanky československého stromu středních tanků.

Jak vznikal čs. strom #8: TVP VTU Koncept
i Zdroj: WoT.cz

Nebudu zde rozebírat celou historii programu TVP a pouze popíšu obecné rysy celého programu. TVP znamená tank všeobecného použití a reprezentuje poválečný vývoj nového domácího tanku. Projekt běžel od přelomů roků 1945 a 1946 až do padesátých let, kdy Sověti program zastavili. Program samotný přinesl několik zajímavých návrhů.

Vozidlo 8. tieru je pochází z rané fáze programu. Jak to vše začalo? Znovu ustanovená Československá armáda potřebovala nový tank. Sovětská vozidla nebyla dostupná ve větších množstvích (to též platilo i pro západní tanky) a většina vozidel byla zajaté Panzer IV, Hetzery a další německé zbytky. To nebylo zcela ideální. Armáda dala požadavek Vědeckému technickému ústavu, aby navrhl nový tank. To bylo v říjnu 1945. V březnu 1946 VTÚ navrhl design nového středního tanku (jeho obrázek vidíte výše) a ukázal ho inženýrům ze Škodovky a Pragovky. Ten návrh se jim moc nelíbil a udělali vlastní protinávrhy. O návrzích inženýrů z Pragovky nic nevíme, ale návrh Škodováků byl střední tank T40 – československý prémiový 6. tier, který se pravděpodobně objeví v další aktualizaci.

Proč se inženýrům Škodovky návrh VTÚ nelíbil? Podívejme se na jejich návrh, avšak nejprve, jak bylo vozidlo objeveno?

Archív
První zmínka o konceptu VTÚ pochází z knihy M. Dubánka, kde byla správně identifikována jako počáteční fáze programu TVP. Tady jsem se na dlouho zarazil a dlouho jsem považoval tento návrh za stejný jako TVP Škoda projekt, který byl později znám pod označením T50 (nebo T-50). Dubánek to ale taky popletl, neidentifikoval T 40 jako T 40, ale označil ho za T 50, čímž vznikl určitý chaos. Nakonec se podařilo díky práci pana Tintěry, který v archivech nalezl původní plány projektu, identifikovat a oddělit fakta původního návrhu od návrhů tanku T 40.

Celý dokument je těžce poškozen vodou z velkých záplav, které asi 10 let zpátky poničili archív a zničily mnoho důležitých dokumentů. Trvalo to roky je opět obnovit a proces ještě není u konce. Potřebné dokumenty byly naskenovány a odeslány WG. Je velmi zajímavé je číst a diskutovat o nich.

Charakteristiky vozidla
Zpět k tanku. Za prvé, ten tank vůbec není malý. Má velikost asi Královského tygra, má 5 členů posádky a váží mezi 30 a 33 tunami. S touto velikostí a váhou není složité vydedukovat, že nebude mít moc silný pancíř. Jeho pancíř je v podstatě identický s pancířem tanku 6. tieru T 40:

Trup: 65/40/30mm
Věž: 65/40/30mm

To opravdu není mnoho, především pro 8. tier. V historickém kontextu byl pancíř celkem dostatečný (nebo si to alespoň návrháři mysleli), protože to bylo více než T-34 a “téčko” právě vyhrálo válku. Celkový design byl silně ovlivněn sovětskými a německými designy s nějakými elementy “ukradenými” z britských návrhů, protože Československo mělo pořád ve zbroji hromadu Cromwellů.

Takže to byla první věž, ale co druhá. Regulérní vozidlo potřebuje dvě věže.

Tady jsem navrhl malý podvod. Návrhy měly více nákresů jednoho tanku, ale věž je na každém nákresu poněkud odlišná. Všechny byly zamýšleny jako jedna identická věž, ale je to namalováno ručně a přece jenom se od sebe trochu liší. Podle WG ty rozdíly nebyly velké a vozidlo bude mít věž T 40. Jestli to bude stock nebo top teď nedokážu říct, ale je to v podstatě jedno, protože obě věže jsou si velmi podobné a vypadají stejně. Jedna má jenom odlišnou kopulku a slabinu na spodním předním pancíři.

Pohyblivost
Tady začínají být věci velmi zajímavé. Požadavek byl poměr 20 koní na tunu, takže hledáme dieselový motor Škoda s výkonem 600 nebo 660 koní. To bylo plánováno, ale T 40 má diesel 700 koní. Možná bychom mu mohli dát 700 koňový motor z T 40, ale to by byla sakra jízda. Když píši tento článek, tak balanční parametry ještě nebyly stanoveny. 700 hp/t by dalo poměr 21,2 hp/t a to je příliš moc. Proč? Pro palebnou sílu tanku.

Palebná síla
Vozidlo bude vybaveno solidní hromadou děl. Hlavní jsou dvě:

– 88mm L/74 (přizpůsobený německý FlaK, cca 200mm penetrace)
– 105mm L/63 (další upravený FlaK, taky cca 200mm penetrace)

Závěr bude poloautomatický. Nyní mám pochybnosti, jestli tyto děla budou do věže pasovat a tytéž obavy sdíleli i inženýři Škodovky, protože tento tank navrhli osadit pouze dělem 88mm L/56. Avšak v návrzích VTÚ tyto děla byly a WG to akceptoval. Následující děla existovaly v modelech:

– 88mm L/56 (historické a uvedeno v jednom návrhu VTÚ)
– 88mm L/74
– 100mm D-10T (nehistorické, tato zbraň se objevila mnohem později v jednom TVP návrhu, tak proč ne)
– 105mm L/63

A jak to bylo s historickou depresí? Je -12/+30. Pochybuji, že je to fyzicky možné, ale je to tam. Model 105tky vypadá zvláštně (něco jako L/100 na Panterovi) a já nepochybuji, že tank TVP na 8. tieru nehledě na chybějící pancíř bude na řízení veselé vozidlo.

Pro plné statistiky musíme počkat na příští týden.

To je vše přátelé, příště 9. tier.

Zdroj:http://ritastatusreport.blogspot.sk/2015/09/cz-tree-part-8-tvp-vtu-koncept.html

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama