Stručná historie obojživelného tanku F-IV-H
Druhý obojživelný tank vyvíjený za první republiky. Dva lodní šrouby a schopnost plavat ve vodě. To je tank F-IV-H!
V minulém článku, odkaz zde: https://www.excalibur.cz/world-of-tanks/historicke-clanky/obojzivelny-tank-sot/, jsme si říkali o vývoji obojživelného tanku firmy Škoda ŠOT, teď se budeme věnovat pozornost konkurenčnímu tanku firmy ČKD s názvem F-IV-H.
Po vystavení výzvy v říjnu 1936, začala firma ČKD s vývojem tanku a v lednu 1937 odeslala konstrukční řešení dvou verzí obojživelného tanku. První prototyp měl být hotový a měl být dodán MNO (Ministerstvu obrany) do srpna roku 1938.
Práce na prototypu se prodlužovaly a hotové vozidlo bylo připraveno ke zkouškám až v červnu 1939. Po absolvování zkoušek si Německo objednalo druhý prototyp. Bohužel byla objednávka v prosinci téhož roku zrušena, MNO bylo tou dobou již v likvidaci.
Po obdržení povolení nabízet tank do zahraničí, byl nabídnut Švédsku, Persii, Holandsku a Jihoslávii. O tank byl zájem ze strany Persie o objednávku 200 kusů, ale poté byla objednávka snížena na pouhých 20 kusů a nakonec úplně zrušena. Nejspíše protože tehdejší ČKD všechny své výrobní kapacity poskytovalo pro účely Třetí Říše. Bohužel, nejsou žádné informace, co se s prototypem stalo a kdy byl sešrotován.
Pohyb tanku ve vodě obstarávaly dva malé lodní šrouby. Ke změně směru plavby se používaly pouze lodní šrouby a to takovým způsobem, že se u jednoho šroubu omezil výkon a došlo tak k dané změně směru plavby.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: 1x těžký kulomet ZB vz. 37
Pancéřování: 6 až 14 mm
Posádka: 3 muži
Rychlost a dojezd: 45 km/h po silnici, 6 km/h ve vodě
Motor: Praga F4, vodou chlazený čtyřválec, 120 koní
Hmotnost:6,5 t