Článek Praying Mantis „Ambiciózní hmyz“

Praying Mantis „Ambiciózní hmyz“

Jakub Piotrovski

Jakub Piotrovski

Kudlanka nábožná, jak by se dalo přeložit název do češtiny, byl prototyp tanku pro podporu pěchoty jeho veličenstva. I když byl celý projekt dotažen do konce a jevil se jako funkční, jeho slabá výzbroj a prazvláštní způsob boje ukončily tomuto stroji kariéru.

Reklama

Díky ohromnému množství podvozků tančíků, které se ale ukázaly jako nedostatečné, padlo rozhodnutí o reorganizaci způsobu nasazení. Kromě transportérů, tahačů, samhobných minometů a protiletadlových kompletů vznikl i prototyp skutečně bizarního stroje. Autorem této zrůdnosti byl Ernst James Tapp. Vývoj započal v roce 1937, ale protože neměl s vývojem tanků zkušenosti vznikl prototyp až v roce 1943.

Myšlenka byla vskutku originální. Kudlanka měla dvoučlennou osádku v podobě řidiče a velitele obsluhujícího dvojici kulometů Bren. Výzbroj se společně s velitelem i řidičem nacházela ve zvedající se nástavbě. Díky ní si stroj zachoval nízký profil, a tak byl v terénu nejen mobilní ale i těžko zpozorovatelný. Díky nástavbě se mohl vztyčit nad překážky a svou kulometnou výzbroji napadat infanterii z míst, odkud to nečekala. Kulomety byly umístěny v otočné věžičce ovládané z nástavby střelcem. Při vztyčení dosáhla výška 3.5 metrů a náměr kulometů se pohyboval od 55° do vodorovné polohy s korbou.

Hlavní úlohou bylo narušovat morálku nepřátelské pěchoty. Standardním postupem bylo přiblížit se nepozorovaně na blízkou vzdálenost, vztyčit se a napadnout nepřátelskou infanterii. Poté se nástavba opět snížila a tančík díky malým rozměrům uprchl zpět do bezpečí. Chytře vytvořená soustava periskopů umožňovala osádce plnou funkčnost v jakékoliv pozici nástavby, ale nebyla příliš pohodlná. Zároveň se v příběhu bojů v Africe ukázalo, že absence dělové výzbroje stroj omezuje. Také díky rozšíření protitankových zbraní a slabému pancíři (pro zvýšení mobility) nebylo možné pěchotu napadnout jak zněl původní plán. 

Nakonec vznikly dva prototypy ale konce války se dožil jen jeden. Posádka si velmi stěžovala na nepohodlí a z jízdy v houpající se nástavbě se jim dělalo špatně. V roce 1944 byl zbývající exemplář přesunut do muzea v Bowingtonu, kde stále přitahuje další nadšence svým vzhledem.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama