Popisky nových tanků v aktualizaci 9.7, včetně některých dříve nezveřejněných
AMX 30 1st prototype
Tank byl součástí soutěže o „unifikovaný evropský tank“ a účastnil se srovnávacích testů s Leopard 1. Překonával všechny tanky (vyjma Leoparda) v mobilitě a měrném výkonu a měl nejvyšší efektivní vzdálenost palby. Proti tomu jeho pancíř byl slabší, než většina tanků, s nimiž se v soutěži utkal, proto pro něj byla vyvinuta speciální protitanková munice, která tuto slabinu kompenzovala.
AMX 30 B
V době, kdy byl vyroben, byl tank AMX-30B jedním z nejlepších strojů, překonávající všechny tanky (vyjma Leopardu 1) v mobilitě, výkonu motoru vzhledem k hmotnosti a vzdálenosti, na kterou bylo možné vést efektivní střelbu. Díky výbornému dohledu může velitel efektivně koordinovat činnost posádky a operativně reagovat na změny situace na bojišti, což ještě dále zvyšuje útočné schopnosti. I když má tento tank slabší pancíř, než srovnatelné stroje, byla pro něj vyvinuta nová munice, která tento problém částečně řeší. Celkem bylo vyrobeno zhruba 2800 tanků AMX-30B.
AMX 30
Prototyp tanku AMX 50. Vyvinut v raných 50. letech pod vlivem sovětských IS-3 a T-10. Tank využívá pokročilého pancéřování a 120mm kanónu v kyvné věži.
AMX ELC bis
Vyvíjen od roku 1957 do roku 1961v souvislosti se zájmem francouzských výsadkových sil o podpůrné vozidlo proti těžkým tankům, které by bylo možné transportovat letecky. Vozidlo nese 90mm kanón a má velmi nízkou siluetu. Dva členové posádky sedí ve věži, která se může otáčet 360°, ale pouze pokud vozidlo není v pohybu. Byly v plánu i varianty s jinými kanóny. Vyroben byl pouze jeden prototyp, vozidlo však nikdy nebylo přijato do výzbroje.
FCM 36
Vyvinuto v polovině 30. let jako součást soutěže na nový tank na podporu pěchoty. Šlo o jediný francouzský tank, který měl naftový motor. Do roku 1939 bylo vyrobeno celkem 100 vozidel.
Renault R35
Nejmasověji vyráběný francouzský lehký tank druhé světové války. Vyvinut byl v roce 1934 pro podporu pěchoty. Od roku 1936 do roku 1940 bylo vyrobeno 1630 vozidel.
Renault G1
Vyvíjen od roku 1935 do roku 1940. Pokud jde o charakteristiky, tank může být poměřován s T-34. Ze všech vyrobených prototypů byl vybrán typ Renault G1R. Vozidlo má nezávislé torzní tyče a originální systém uchycení kanónu. V roce 1940 byl vyroben jeden prototyp, nicméně po porážce Francie v témže roce byl vývoj zastaven.
SARL 42
Vyvíjen Hubertem Clermontem od roku 1940 do roku 1942, přičemž do vozidla byly zakomponovány jak prvky ze zrušeného projektu G1R, tak z vyráběného tanku SOMUA S35. Tank byl vyvíjen během okupace Francie německými vojsky a bylo v plánu jej vyrábět poté, co bude Francie osvobozena. V roce 1944, kdy k tomu došlo, už byl však projekt morálně zastaralý.
Somua S35
Velká útočná síla, pancéřová ochrana a mobilita udělaly z S35 jeden z nejlepších lehkých tanků své doby. Jednočlenná věž, ve které seděl pouze velitel, jej však nutila plnit najednou více úkolů, od vyhledávání nepřátelských cílů, zaměřování a přebíjení až po koordinaci ostatních činností posádky. To vše omezovalo jeho velitelské možnosti a snižovalo efektivitu stroje na bojišti. Do kapitulace Francie 22. června 1940 bylo vyrobeno 427 strojů
FV201 (A45) Universal Tank
Vyvíjen od roku 1944 společností English Electric v rámci programu na vývoj pěchotního tanku. Nový stroj měl nahradit A43 Black Prince. Některé části byly unifikovány s A41 Centurion. Testy prototypu začaly v roce 1948, tank nesl věž tanku Centurion Mk.II a sedmnáctiliberní kanón. Kvůli změnám v plánování výzbroje obrněných sil nebyl přijat do výzbroje, nicméně později sloužil jako základ vývoje pro několik dalších poválečných těžkých tanků.
Cromwell B
Vozidlo 7. obrněné divize “Pouštní krysy”. Divize dostala své jméno podle výborných výkonů na bojišti během severoafrické kampaně. Tanky Cromwell byly divizi dodávány v roce 1944, po jejím návratu do velké Británie a byly použity při vylodění v Normandii, bojů na Rýně a nakonec se účastnily také velké vojenské přehlídky 7. září 1945 v Berlíně.
Krupp-Steyr Waffenträger
Projekt firmy Steyr, vyvíjen v rámci soutěže na výrobu zvláštního tahače dělostřelectva, který bude kanóny schopný nejen tahat za sebou, ale bude z nich také umožňovat střelbu přímo z vozidla. Aby byl vývoj co nejlevnější, bylo využito řadi komponentů z tahače Raupenschlepper Ost. Věž s kanóne, byla dodávána firmou Krupp. Jediný dřevěný model a jeden prototyp byl vyroben v 2. září 1944.
Steyr Waffenträger (popisek vypadá jako k nějaké verzi PzKpfw IV – pozn. carramba66)
Verze G tanku PzKpfw IV byla vyráběna od května 1942. V dubnu 1943 byla zahájen vývoj verze H, která se později stala nejrozšířenější verzí tanku PzKpfw IV. Na první vyrobené typy bylo přidáno přídavné pancéřování a pozdější typy již byly osazovány pancířem o tloušťce 80mm. Nový typ převodovky mírně snížil rychlost, byl však o něco spolehlivější. Tanky této verze také měly představný pancíř v síle 5-8mm. Celkem bylo vyrobeno 3744 tanků této verze.
IS-2M (popisek spíš souhlasí s IS-4M – pozn. carramba66)
Tank byl vyvíjen Čeljabinskou Kirovovou konstrukční kanceláří od prosince 1943. V dubnu 1944 byla zahjájena výroba dvou prototypů s označením Objet 701. Po vojenských zkouškách byl stroj dále vylepšován a během podzimu a zimy 1944 byly testovány další dva prototypy. Do výzbroje byl doporučen Objekt 701 5. verze, nicméně tank nakonec nebyl masově vyráběn kvůli rozběhu výroby IS-3. Poté, co byla ukončena výroba IS-3 v roce 1946, do výzbroje přišel typ IS-4. Jeho masová výroba byla ukončena v roce 1949. Celkem bylo do roku 1951 vyrobeno 25 tanků IS-4M a všechny dříve vyrobené stroje verze IS-4 byly na standard M modernizovány. Podle různých zdrojů bylo vyrobeno 235 – 258 strojů, které později sloužily na dálném východě.
Objekt 244
Pokračující vývoj experimentálního tanku Objekt 237. Objekt 244 nesl kvalitnější kanón. Bojový prostor byl mírně upravena, vysílačka byla přesunuta do výklenku ve věži, byl nainstalován ventilátor s vyšší účinností, upraven způsob vezení munice a periskopické pozorovací zařízení. Řidičská a motorová část nebyly upravovány. Tank nikdy nebyl masově vyráběn kvůli nedostatečné síle hlavně.
ISU-122S
Jde o těžký samohybný protitankový kanón na podvozku tanku IS. Během druhé světové války byl tento stroj využíván nejen jako protitankové dělo, ale také jako stíhač tanků. Prototyp byl vyvinut v Čeljabinské Kirovově konstrukční kanceláři v dubnu 1944 a 22. srpna 1944 bylo vozidlo přijato do výzbroje. Od srpna 1944 a během roku 1945 bylo vyrobeno 675 kusů ISU-122S.
T-34/85 “Rudy”
Tank hrál v televizním seriálu “Čtyři z tanku a pes”. Podle předmluvy šlo o tank T-34/85 identifikačního čísla 102 1. tankové brigády polské armády, který byl pojmenován po hrdinech z Westerplatte (místo nejznámějšího hrdinského odporu polských vojáků během prvních dnů války – pozn. carramba66). Skutečný T-34/85 z filmu byl vyroben v Polsku v mírně odlišné verzi od sovětské z pozdních fází války. V roce 1951 byla zakoupena výrobní licence polským podnikem Bumar Labedy v Gliwicích.
IS-2
Těžký tank IS-2 (IS-122) byl modifikací tanku IS-1. Od roku 1944 nesl jednoduchý přední plát o síle 120mm. IS-2 byl široce používán samostatnými prapory těžkých tanků během útoků na opevněná města, jako Budapešť, Vratislav nebo Berlín. Pro vzájemné odlišení nesla tato vozidla zvláštní taktické označení – bílé pruhy. Tento konkrétní stroj patřil k 7. gardové brigádě těžkých tanků a byl to právě tento tank, který se proslavil známým snímkem před Braniborskou bránou.
Zdroj:http://ritastatusreport.blogspot.cz/