Obojživelný tank ŠOT a jeho historie
Jezdit po zemi umí všechny tanky, ale po vodě jen málokteré. Mezi další velmi zajímavé projekty určitě patří Obojživelné tanky.
Československá armáda přišla v říjnu roku 1936 s další výzvou, tentokrát na projekt obojživelného tanku. Tento projekt byl opět zadán dvěma firmám – ČKD a Škodovce. Hlavním požadavkem bylo, aby vozidlo dosahovalo velkých rychlostí, 45 km/h na souši a 16 km/h ve vodě.
V tomto článku se budeme věnovat prototypu firmy Škoda, tanku označenému ŠOT neboli Škoda Obojživelný tank.
Škodovka nejprve zamýšlela použít zmenšený podvozek z již osvědčeného tanku LT vz. 35, ale nakonec bylo rozhodnuto, že pro tento prototyp bude vytvořen úplně nový podvozek.
Prisma: Fotografie tanku se nejspíše nedochovaly a našel jsem pouze tuto s poznámkou, že se jedná o rekonstrukci pánů Pejse a Pejčocha.
Bohužel, když byl prototyp dokončený, byl již v rukou německé armády. Takže první zkoušky už probíhaly pro německé pozorovatele, valného úspěchu se ale nedočkal. Při první zkoušce, kdy plaval v Labi, se projevil jeho hlavní nedostatek. Díky velké hmotnosti ve vodě velmi špatně manévroval, ale naštěstí se nepotopil.
ŠOT byl vybaven pouze dvěma těžkými kulomety, aby zůstala nižší hmotnost. Jeden byl umístěn v otočné věži a druhý v přední části podvozku.
Projekt firmy Škoda byl zastaven v roce 1940 a některé díly byly použity na další projekt ŠET (Škoda Eletrický Tank).
Konkurenční firma samozřejmě vyvíjela také obojživelný tank (F-IV-H), tomu bude věnována pozornost v dalším článku.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: 2x těžký kulomet ZB vz. 37 ráže 7,92 mm
Pancéřování: 6 až 16 mm
Posádka: 3 muži
Rychlost a dojezd: 41,5 km/h, 7 hodin na silnici
Motor: Avia TR-12a, zážehový vodou chlazený sedmiválec, 155 koní (jednalo se o hvězdicový letecký motor)
Hmotnost: 7,5 t