Jak vznikal čs. strom #6: Škoda T-25
i Zdroj: WoT.cz
Novinka Jak vznikal čs. strom #6: Škoda T-25

Jak vznikal čs. strom #6: Škoda T-25

Excalibur.cz

Excalibur.cz

11. 9. 2015 14:42
Reklama

Autor: SilentStalker

V pokračování o Československém tankovém stromu se tentokrát podíváme na 6. tier. Často budu odkazovat na článek o tanku T-24. Pokud jste jej nečetli, bylo by lepší, kdyby jste si jej nejprve přečetli, aby Vám celý článek dával více smyslu.

Situace s tierem 6 byla podobná jako s tierem 5. Máme zde vozidlo, které ale vypadá jinak, než jak je zobrazováno v publikacích. Ve skutečnosti je to ještě komplikovanější, protože T-25 ve hře už je. Asi by se měl název tanku psát bez pomlčky, ale já preferuji pomlčku (ve hře bude bez pomlčky).

Jak vznikal čs. strom #6: Škoda T-25
i Zdroj: WoT.cz

Takže jak už víte, tank T-25 už ve hře je (v relativně ponerfované podobě) jako prémiové vozidlo 5. tieru. Tento tank byl uveden velmi velmi dávno a je založen na údajích z knihy Hilary Doyla (využívají jeho nákres vozidla). Jak je tento nákres přesný? V archívech jsme našli fotografii, na základě které tento nákres vznikl. Hilary Doyle je evidentně profesionál. Další zdroj pro tento nákres je v Pejčochovi, který pravděpodobně okopíroval Doylův nákres. Jsou si velmi podobné. Tento nákres byl v původním německém popisu, který Škodovka připravila pro Wehrmacht a který mám, takže je to originál. Jedná se o stockovou konfiguraci.

Druhá (topová) věž je zajímavější. Pokud si dobře pamatuji, také se nacházela na jednom z plánů. V každém případě s věžemi pro T-25 byl velký problém a dlouho trvalo, než jsme dali do kupy jejich data. První myšlenka byla dát jako stockovou věž topovou věž tanku T-24 (viz. článek o T-24, kde jsem se zmínil, že podvozky byly kompatibilní), ale nakonec to nebylo zapotřebí, protože jsme našli dvě věže přímo pro tank T-25, takže máme dvě věže pro T-24 a dvě pro T-25. To vše díky archivní práci pana Tintěry. Topová věž nemá slabiny normální (míněno asi současné) věže T-25, takže by měla být marginálně lepší.

Ale my už máme tank T-25. Co se s ní stane?
Možná si myslíte, že německý tank T-25 ze hry zmizí. Jsem si jistý, že bude jenom přejmenován – diskutovali jsme názvy jako Pzkpfw. T 25 pro Němce a Škoda T 25 pro Čecha, ale co se týká síly, asi to nechají tak a zůstane ponerfován. Co se týká Škody T 25, je to něco jiného. Podívejme se na (plánované) historické statistiky.

Posádka: 4 – velitel, řidič, radista, střelec

Pohyblivost: 23 tun, 500 koní (německá data obsahují v celkových koních i pomocný motor, pomoci kterého můžeme trochu “klamat” a dát stroji silnější motor). To nám dává poměr 21,7 koní na tunu. Pro srovnání německá T-25 váží 23,5 tuny a má motor Praga C9 s 450 koňmi, což dává poměr 19,14 koní na tunu. Problém Němce je v tom, že se velmi pomalu otáčí, což by mělo u 6. tieru být napraveno. Očekáváme velmi velmi pohyblivý tank, což by měla být kompenzace za velmi tenký pancíř.

Motor: Škoda V12
Typ: 19.814 litr V12
Cylindr: 120x146mm
Otáčky: 3000
Síla: 450 hp
Spotřeba: 280 gramů na jednu koňskou sílu za hodinu

Vozidlo mělo i pomocný motor I4 (50 koní, 2,383 litru) zvětšující celkovou sílu.

Celkový výkon: 500 hp
Maximální rychlost: 60 km/h
Rozchod: 460mm
Rozteč: 116mm
Šest dvojitých nosných kol na každé straně, průměr 700mm , 12 torzních tyčí
Měrný tlak: 0,66 kg/cm2

Váha vozidla (bez posádky, připravené k boji): 23 000 kg
Z toho: 14 000 kg je věž, trup a další vybavení, 9 000 kg je motor, převodovka, řízení, zavěšení

Pancíř:
Pancíř je srovnatelný s existujícím 5. tierem, ale je to exemplární příklad toho, jak knihy mohou být nepřesné. Mnoho zdrojů (Pejčoch, Doyle) konstatuje, že přední pancíř byl 60mm hrubý a toto byla i hodnota, kterou jsem ve svých prvních návrzích uváděl. Avšak podle primárního zdroje (výše zmíněný německý popis) je pancíř o něco tenčí – max. 50mm. Jak si jistě dovedete představit, pancíř 50mm na 6. tieru není nic moc řečeno jemně, takže toto vozidlo bude hlavně o palebné síle a pohyblivosti, což bude hlavní rys pozdějších československých tanků (mimo tieru 7). Nevíme, odkud Pejčoch a Doyle získali informaci o 60mm.

Horní přední plát: 50mm
Spodní přední plát: 50mm
Předek věže: 50mm
Boční pancíř (kolmý – nižší strany): 50mm
Boční pancíř (sklopený): 35mm
Sklopené části na předku/boku věže: 35mm
Zadní pancíř: 35mm
Zadní pancíř (spodní hodně sklopený plát): 25mm
Podlaha: 20mm
Střecha: 20mm
Nad pásy: 8mm

Palebná síla:
Palebná síla je nejsilnější stránkou tohoto tanku – rychle pálící 75mm dělo. Když byl tento tank na papíře, dělo už bylo testováno včetně automatického nabíjení – po válce bylo pro testování namontováno na zajatý Tiger I. Bohužel se nezachovala žádná fotografie. Dělo dosáhlo frekvence 40 ran za minutu. Dělo nebylo dostatečné proti novým středním tankům jako T-54 (Čechoslováci o ni díky skvělým vztahům mezi ČS s sovětskými důstojníky věděli od dubna 1946), ale tato zbraň byla koncipována pro poválečné projekty lehkých tanků.

Dělo: Škoda A18
Váha střely: 6kg
Úsťová rychlost: 900 m/s
Kalibr: L/55
Délka hlavně: 4130 mm
Průbojnost na 1000 metrů (30°): 98mm
Deprese: -10/+20
Zákluz: 500mm
Frekvence: 15 ran za minutu (nezaměřených 40)
Kapacita nábojů: 60
Váha zbraně s mantletem: 1600 kg

Závěr:
Ve srovnání s vozidlem ve hře, můžeme očekávat něco rychlejšího a živějšího, osazené skvělým automatem. Stocková zbraň bude ta samá, ale bez automatu. Pokud vím, pro tento tank vymodelovali pouze jednu zbraň. Prozatím jsou Čechoslováci pouze lehce obrnění.

Zdroj:http://ritastatusreport.blogspot.nl/2015/09/cz-tree-part-5-t-25.html

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama