Jak vznikal čs strom #3: LT Vz. 38
i Zdroj: WoT.cz
Novinka Jak vznikal čs strom #3: LT Vz. 38

Jak vznikal čs strom #3: LT Vz. 38

Excalibur.cz

Excalibur.cz

7. 9. 2015 17:00
Reklama

Autor: SilentStalker
Dnes se podíváme na historii, která stojí za československým 3. tierem lehkým tankem LT Vz. 38. To je poslední velmi dobře známý tank z československé série a všichni jej znáte pod označením Panzer 38(t) a ve hře už je. Jeho historie je velmi dobře známá. V letech 1938 a 1939 to byl nejlepší lehký tank na světě. Sloužil Němcům, mnoho jich bylo vyrobeno a podvozek byl použit pro různé nástavby, nejslavnější byl legendární Jagdpanzer 38(t) “Hetzer”.

Přeskočím detaily, dají se vyguglovat. Na světě je několik těchto tanků pojízdných včetně jednoho restaurovaného v Kubince. Tento mají v Lešanech:

Jak vznikal čs strom #3: LT Vz. 38
i Zdroj: WoT.cz

Bylo opravdu velmi obtížné najít cestu, jak implementovat toto vozidlo do celé větve.

9. tier byl také velmi problematický, ale LT Vz. 38 byl takový zvláštní. Začněme s jedním prohlášením: německý Panzer 38(t) je velmi nehistorický (špatný model, vymyšlené zbraně,…). Problém s čistě českým tankem byl ten, že měl jednu zbraň, jeden motor, jednu věž, a to není dobrý začátek. Nebyly plánovaná žádná čistě česká vylepšení tohoto tanku. Proč vylepšovat něco zbrusu nového? Dohled nad dalším vývojem tanku už převzali Němci. I tak ale nebylo plánováno žádné vylepšení zbraně a tank po celou dobu války zůstal s kanónem 37mm A7.

Takže nám chybí:
– topová věž
– vylepšené zbraně
– (potenciálně) vylepšené motory – ten jeden je dost choulostivý

To není moc dobrý začátek. Podívejme se nejprve na věž.

Věž
Moje první myšlenka byla navrhnout pro tento tank ve hře pouze jednu věž (klasickou věž LT Vz. 38), dát vozidlu silnější motor a vytvořit něco s menší palebnou silou, než má již zavedený Panzer 38(t), ale pohyblivějšího. Toto ale nebylo WG akceptováno. WG se nelíbil model pouze s jednou věží. Toto dělají, pouze když je to opravdu nutné. A tak musíme mít nějakou topovou věž.

To nás přivádí k pěti myšlenkovým liniím:

1) Moje první myšlenka (s přáním, aby nebyla akceptována) byla, dát vozidlu švédskou věž. Švédové koupili několik těchto vozidel a dlouho je používali pod označením Strv m/41. V roce 1943 vyrobili variantu zvanou m/41 S-II s 50mm pancířem místo klasického 25mm. Takže máme 50mm věž, která není Panzer 38(t). Problém je v tom, že tato věž nemá nic společného s Československem. Je to pořád LT Vz. 38, ale vylepšený pancíř vyvinuli pouze Švédové. Více smyslu by bylo dát tento tank do švédského stromu. V hlavě mi vše přebíjela jediná myšlenka: “Aspoň to není zatracený klon Panzer 38(t)!” ?

Jak vznikal čs strom #3: LT Vz. 38
i Zdroj: WoT.cz

2) Druhá zřejmá idea byla dát vozidlu věž Panzeru 38(t). Byl vyvinut v Československu pro Němce, to je skutečnost. Pořád je to náš vývoj. To by ale z vozidla udělalo klon Panzeru 38(t) a to bylo řešení, které jsem opravdu nechtěl.

3) Třetí a poněkud zoufalá myšlenka, která mě napadla po tom, co jsem strávil poměrně hodně času diskuzemi o předchozích bodech, byla kanibalizovat tank TNH-57/900 z linie lehkých tanků a dát vozidlu poválečnou věž, která by pravděpodobně pasovala. Tato věž existovala pouze na papíře a nemohla by mít svoji původní zbraň (automatický 57mm na 3. tieru by byl opravdu brutální), takže by ji dali menší automat 47mm z té samé série jako je 57mm dělo. Závěr: bylo by to vymyšlené vozidlo a nikomu se toto řešení nelíbilo.

4) Čtvrtá myšlenka byla udělat aktuální věž LT Vz. 38 věží topovou a použít experimentální věž jako stockovou. Vizuálně mezi nimi v podstatě není rozdíl (max. nýt sem a tam) a i pancíř je víceméně stejný. Měli bychom dvě skoro stejné věže s podobným výkonem a vzhledem, pouze různě pojmenované. Evidentně ještě horší řešení než to minulé.

5) Pátá myšlenka bylo použít věž LT Vz. 35 (2. tier) jako stockovou pro LT Vz. 38. Historicky takový hybrid (minimálně testovací podvozek) existoval, ale kdyby čeští hráči viděli takové vozidlo, křičeli by, že je to výmysl, protože jen málo lidí ví o této kombinaci.

Nakonec bylo vybráno řešení číslo 2 a vozidlo bude mít jako topovou věž věž Panzer 38(t) Ausf. G. Je to kompromis a jak se říká “nejmenší zlo”. Věž bude mít přední pancíř 50mm a bude to solidní upgrade stokové věže LT Vz.38. Jedno takové vozidlo je v Německém tankovém muzeu v Munsteru. Tvarově není až tak odlišné od originálu, má pouze odlišnou velitelskou kopulku a ve předu dodatečný plát pancíře. Mimochodem tento Panzer 38(t) je hybrid – motorová sekce je totožná s Ausf. A až F, věž byla původně Ausf. G, ale pravděpodobně při opravách na ni navařili přední plát z nějaké starší varianty věže.

Jak vznikal čs strom #3: LT Vz. 38
i Zdroj: WoT.cz

Dělo
Výběr zbraní byl mnohem dobrodružnější než výběr věží. Vozidlo neslo pouze JEDNO dělo – 37mm Škoda A7. Nebyla to špatná zbraň, ale na přelomu let 1941 a 1942 už byla zastaralá. Minimálně pro tanky, které měly čelit čemukoliv těžšímu než sovětské T-26. Nikdy nebyl ani projekt dát tanku nějakou účinnější zbraň. Sověti prý dali zajatým 38(t) jejich 45mm zbraň, ale nedochovalo se žádné foto takové změny. Takže co teď?

První myšlenka byla pro stockové dělo z TNH-S prototypu. V základě je to prototyp LT Vz. 38, který má místo A7 repliku děla A3 (LT Vz. 35 s velkým kompenzátorem zákluzu). Existuje několik fotografií takového vozidla. Nakonec se se toto dělo stalo stockovým dělem pro LT Vz. 38. Děla A7 a A3 už ve hře mimochodem jsou:

Parametry děla A3 ve hře (zbraň 1.tieru: 3,7 cm Kw.K. 34 (t) L/40 – vlodek73):
Průbojnost: 40/69/18
Poškození: 40/40/45
Přesnost: 0,48
Zaměření: 1,7s
RZM: 26,09

Parametry děla A7 ve hře (zbraň 2. tieru: 3,7 cm Kw.K. 38 (t) L/47 – vlodek73):
Průbojnost: 42/74/18
Poškození: 40/40/45
Přesnost: 0,41
Zaměření: 1,7s
RZM: 26,09

Toto ale neřeší problém topového děla. Pamatujete si, co jsem napsal o automatu 57mm? Tato série děl má i další dělo – dlouhou 37mm. Proč nepoužít toto dělo jako topové? Toto opravdu bude topové dělo – dlouhá (L/67) automatická 37mm A23:

Kalibr: 37mm
Váha průbojných střel: 0,85 kg
Váha explozivních střel: 0,825 kg
Úsťová rychlost AP: 900 m/s
Úsťová rychlost HE: 915 m/s
Délka hlavně: 2415mm (L/67)
Zákluz: 90mm
Deprese/Elevace (plánovaná): -5/+25
Průbojnost na 1000m (60 stupňů): 46mm
Váha s prázdným zásobníkem: 380 kg
Váha tří střel v dávce: 6,5 kg

Jak je to historické? Automatický nabiják MŮŽE do věže pasovat, ale je to až poválečná zbraň a pro takovou věž nebyla plánovaná. Je to hodně přitažené za vlasy, ale ne úplný výmysl. Přiznejme: 37mm automat – proč ne? A měl by být celkem přesný. Je zvláštní, že vývojáři WG i přes dodání mnoha odkazů vymodelovali tuto zbraň špatně (pouze prodloužili hlaveň děla A7). Doufám, že to bude opraveno.

Konečná konfigurace vozidla ve hře bude:
Věže:
Stock – LT Vz.38 (pancíř 25/15/15)
Top – Panzer 38 (t) Ausf.G (pancíř 50/30/25)

Děla:
Stock – 37mm Škoda A3
Prostřední – 37mm Škoda A7 (historické)
Top – 37mm Škoda A23 (poválečný automat)

Motory asi budou nehistorické. Jediný historický motor je 125hp (výroba Praga). Ten bude moci být vylepšen až na 150hp. Pro 9,725 tun, což je historická váha vozidla, je to dostatečné, ale vozidle nebude na bitevním poli tím nejrychlejším (15,42 koní na tunu, maximálka 42 km/h).

Závěr:
Po mnoha diskuzích byl nakonec LT Vz.38 vybalancován. Není 100% historický jako předchozí LT Vz. 35, ale všechny věci jsou důkladně zváženy. Vozidlo nebude příliš rychlé, věž bude dostatečně opancéřovaná se solidní zbraní (přesný 37mm automat) a solidní depresí, i když pro topovou zbraň bude zřejmě snížena na -5. Pěkně zákeřná kombinace, jestli se ptáte na můj názor…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama