WZ-111 - Historie a zajímavosti tanků 3.díl
Dnes se podíváme na krátkou historii, vývoj a osud prémiového těžkého tanku čínské provenience osmé úrovně WZ-111 ze hry World of Tanks.
WZ-111
Od té doby, co na sebe upozornila hra World of Tanks, se čínské těžké tanky staly velmi populárními. Kvůli částečným informacím a pochybným rekonstrukcím je často těžké odlišit skutečnost od fikce. Mnoho čínských prototypů vozidel a tanků bylo údajně zničeno během jaderných zkoušek (a přestože se tanky testovaly v podmínkách zóny výbuchu, není asi jasné, zda byla některá vozidla skutečně zničena), ale WZ-111 toto období jaderných zkoušek přežil a dnes stojí v muzeu v Pekingu.
O historii vozidla je známo jen velmi málo, protože přístup do čínských archivů je značně omezen (podobně jako v případě kremelských archivů v dobách Sovětského svazu) a známé informace nemusí být tak přesné, jak se zdá. Po dokončení měl tank WZ-111 nahradit všechny sovětské tanky IS-2 a IS-3 v Čínské lidové osvobozenecké armádě .
WZ-111 - specifikace
Rozměry | 10.6 x 3.3 x 2.5 m |
Celková hmotnost | 44-46 tun |
Posádka | 4 (řidič, velitel, střelec, nabíječ/radista) |
Pohon | 12-cylinder, přeplňovaný diesel 520 koní (390 kw) |
Zavěšení | Torzní tyče |
Výzbroj | Hlavní kanon: 122 mm “Y174” tank gun nebo 130mm gun (neznámý). Sekundární výzbroj: Pravděpodobně 12,7mm kulomet protivzdušné obrany typ 54 a koaxiální kulomet typ 59T ráže 7,62 mm. |
Pancíř | 80-200 mm |
Vývoj
Podle dostupných informací zadala 19. října 1960 Komise pro vědu, techniku a průmysl pro národní obranu objednávku na vytvoření těžkého tanku. V letech 1960-1964 vznikly různé plány (jejichž popisy nejsou zjevně k dispozici) s nejméně jednou zásadní revizí celkového návrhu. V každém případě byl konečný plán hotov 10. června 1964 na Vysoké škole tankové techniky a v roce 1965 byl vyroben bezvěžový prototyp. Vozidlo nemělo při zahájení testů ani pořádnou věž. Místo toho mělo namontováno náhradní závaží, které odpovídalo váze vybrané věže vozidla.
Později v roce 1965 byla údajně vyrobena i věž a kanón, ale nikdy nebyly namontovány na podvozek. Není známo, co se s věží a kanónem stalo, ale údajně byly testovány, i když výsledky nejsou k dispozici.
Věž měla být vybavena 122mm hlavním kanónem - označeným "Y174" (ve World of Tanks je to dělo 122 mm D-25TA). Někteří komentátoři spekulovali, že by mohlo jít o tankovou variantu polního děla Type 60 (samo o sobě kopie sovětského D-74), s automatickým nabíječem, nočním viděním a elektrickým dálkoměrem začleněným do celkové konstrukce.
Plánoval se údajně také 130mm kanon M46 nebo 100mm D-10T. Možné to je, protože postup výroby Y174 byl pomalý a bylo potřeba provizorní řešení, nicméně podrobnosti o tomto vývoji jsou jen částečné a mohou být smyšlené za účelem vylepšení WZ-111 v rámci videohry, která na něj upozornila masy.
Většina technologií používaných ve WZ-111 byly kopie dřívějších, téměř zastaralých sovětských řešení. Motor byl čínskou nelicencovanou kopií dieselu B11 s maximálním výkonem 520 koní. Maximální rychlost dosažená během testů byla 35 km/h. Motor ve hře World of Tanks je podstatně výkonnější než ve skutečnosti, se 600 koni ve srovnání s historickými 520. Skutečná maximální rychlost je 35 km/h. Ve World of Tanks však WZ-111 dokáže dosáhnout rychlosti až 50 km/h.
Osud
Vývoj modelu WZ-111 byl zřejmě nakonec zastaven kvůli technickým a mechanickým problémům - jedním z nich bylo odpružení. Je však také možné, že se vyskytly problémy s vytvořením vhodného hlavního děla (ve skutečnosti se Číňané ocitli v situaci, kdy museli dovážet a kopírovat britské 105mm dělo L7 pro výrobu MBT Type 85). Ke zrušení projektu mohla vést i koncepce Main Battle Tank, která se dostala do popředí tankových návrhů (a nedostatek zjevného využití pro těžký tank).
Čína od SSSR nakoupila několik tanků T-54 a jejich výrobní dokumentaci. T-54 byl výkonný stroj, byl dobře zkonstruován a nepotřeboval žádné dlouhé zkoušky. Čínští konstruktéři měli navíc k ruce sovětskou pomoc, když přišlo na organizaci výroby tohoto tanku. Ve výsledku bylo upřednostnění T-54 jednodušší a méně problematické.
Vozidlo je nyní vystaveno v Pekingu i s atrapou věže. Bylo natřeno v několika různých barvách:
První byla celá tmavě zelená.
Druhá byla stejná jako první, s přidanou velkou hvězdou PLA na přední straně atrapy věže a čísly 304 v bílé barvě na obou stranách věže.
Třetí je tříbarevná, skládá se z pískové, tmavě zelené a šedozelené barvy ve zvlněných pruzích, čísla 304 v bílé barvě na obou stranách makety věže a malého symbolu PLA vedle čísla, nejblíže k přední části věže. Přední symbol PLA byl přemalován.