Tančík Š-I-D pro Jugoslávii
i Zdroj: WoT.cz
Článek Tančík Š-I-D pro Jugoslávii

Tančík Š-I-D pro Jugoslávii

Prisma

Prisma

30. 3. 2017 14:00
Reklama

Škoda i ČKD se samozřejmě snažily uplatnit i na zahraničním trhu. Proto vzniklo několik prototypů určených přímo pro vývoz do zahraničí. Bylo tomu tak i u tančíku Š-I-D nebo také T-32.

Tančík Š-I-D pro Jugoslávii
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://ftr.wot-news.com/2014/03/18/s-i-d-and-s-i-j-tank-destroyers/

Vývoj toho tančíku začal již v roce 1935, kdy firma Škoda zareagovala na vzniklou poptávku armády Jugoslávie po novém tančíku. Předchozí testování tančíků bylo neúspěšné, protože pro Jugoslávii neměli dostatečnou výzbroj. Hlavní požadavek byl, že chtějí umístit do tančíku dělo a nechtějí těžké kulomety, jak tomu bylo u do nedávna testovaných tančíků MU-4, P-I a TK-3.

Jako podvozek chtěl použít podvozek z tančíku MU-4 a do jeho upravené korby umístit škodovácké dělo A3 ráže 37 mm. Po zjištění, že by bylo uvnitř málo místa, byl tento nápad opuštěn a vyvíjelo se jiné vozidlo. U tohoto vozidla mělo uvnitř být dostatek prostoru, a navíc velitel dostal svou věžičku umístěnou na levé straně tanku.

T-32

Tančík Š-I-D pro Jugoslávii
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: https://cz.pinterest.com/pin/207095282843729958/

V tom samém roce byl prototyp hotový ke zkouškám. Po zkouškách, které proběhly v Jugoslávii, byl tančík hodnocen kladně. Prototyp však nebyl schválen, protože jugoslávská armáda měla pár požadavků, které chtěla, aby byly splněny. Jednalo se o zvětšení tanku samotného a o zvýšení jeho pancíře.

Tančík Š-I-D pro Jugoslávii
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: https://cz.pinterest.com/arcanes37/wartime-czechoslovakia/

Při přepracování se celkový tvar tančíku skoro nezměnil. Díky samotnému zvětšení došlo k nárůstu váhy a muselo být přidáno jedno pojezdové kolečko, také byl vyměněn motor za silnější variantu a byla též k tomu dána nová převodovka. Tančík dostal nové označení T-32.

Tančík Š-I-D pro Jugoslávii
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.ww2incolor.com/forum/archive/index.php/t-5517-p-5.html

Po této změně si Jugoslávie v polovině roku 1936 objednala osm kusů tohoto tančíku.

PrismaJe velmi zajímavé, že tento tančík byl tak rychle vyroben. Hledal jsem informace, jaký podvozek byl použit. Podle fotografií si myslím, že se nejspíše jednalo podvozek již zmíněného MU-4, který byl samozřejmě upraven a pozměněn pro dělo A3. Díky již dlouholetým zkušenostem byli konstruktéři schopni tak rychle tančík vyvinout.

Tančík Š-I-D pro Jugoslávii
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/71735/CZK-Skoda-S-I-D

Technické parametry pro Š-I-d:

Hlavní a sekundární zbraň: 37 mm protitankové dělo Škoda A3, 1x kulomet ZB vz. 26
Pancéřování: 5až 20 mm
Posádka: 2 muži
Rychlost a dojezd: 40 km/h; 200 km
Motor: Škoda, vodou chlazený šestiválec; 55 koní
Hmotnost:3,6 t

Technické parametry pro T-32:

Hlavní a sekundární zbraň: 37 mm protitankové dělo Škoda A3, 1x kulomet ZB vz. 30J
Pancéřování: 5až 22 mm
Posádka: 2 muži
Rychlost a dojezd: 41 km/h, 250 km
Motor: Škoda, vodou chlazený šestiválec, 60 koní
Hmotnost: 4,8 t

PrismaUrčitě si porovnejte technické parametry, protože i přes zvětšení jeho hmotnosti se jeho jízdní vlastnosti nezhoršily, ale mírně zlepšily (silnější motor, atd.). 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama