Okno do historie s WoT: Italský střední tank M.15/42
i Zdroj: WoT.cz
Článek Okno do historie s WoT: Italský střední tank M.15/42

Okno do historie s WoT: Italský střední tank M.15/42

Prisma

Prisma

18. 4. 2018 12:00
Reklama

Italský střední tankM.15/42 (občas nese označení M.42) je dalším pokračováním vývoje středních tanků v Itálii. Jedná se o další modernizaci tanku M.14/41.

Tank byl založený na svých předchůdcích M.13/40 a M.14/41. Vycházel především z M.14/41, a jak tomu bylo i u M.14 ani M.15 se od svých předchůdců ve vzhledu v mnohém nelišil. Hlavním rozhodnutím o další modernizaci tehdejších středních tanků bylo to, že plánovaný těžký tank P.26/40 nebyl pořád připravený k výrobě. Tak bylo rozhodnuto o zlepšení všech nedostatků, které předchozí dva střední tanky měly a daly tak vzniknout poslednímu střednímu tanku vyráběnému v Itálii za 2. světové války.

Okno do historie s WoT: Italský střední tank M.15/42
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: https://cz.pinterest.com/pin/274156696049943542/

I když se mohli svou konstrukcí vyrovnat britským strojům, které se v té době v poušti v Severní Africe vyskytovaly. Měly i přesto závažné nedostatky díky pouštnímu terénu a nové stroje, které byly do pouště přivezeny, měly problém prostřelit.

Okno do historie s WoT: Italský střední tank M.15/42
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.assocarri.it/il-redivivo-m1542/

M.15 byla vybavena výkonnějším kanónem Cannone 47/40 Mod. 3 da 47 mm, který měl větší průbojnost, oproti kanónům na předchozích tancích. Dostal silnější benzínový motor. Zajímavostí je, že předchozí motory byly naftové, ale kvůli nedostatku nafty se přešlo na benzínové motory. Dostal také silnější a účinnější pancéřování, které se na čelní straně mělo až 42 mm. V červenci 1942 vedl tým inženýrů Giuseppe Rosini, který pracoval na vývoji M.15. Vylepšení čerpal ze zkušeností předchozích středních tanků z bojů ze Severní Afriky.

Následující měsíc se konaly zkušební testy tohoto stroje a armáda vyspala objednávku na 280 kusů. Díky změně situace byla následující objednávka snížena na pouhých 220 kusů a samotná výroba M.15 započala, až v červenci následujícího roku. Celkový počet vyrobených kusů byl pouze 118, z toho vyrobili 90 kusů Italové a 28 kusů bylo vyrobeno pro německou armádu.

Okno do historie s WoT: Italský střední tank M.15/42
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://www.assocarri.it/il-redivivo-m1542/

Jestli jste si četli i předchozí články o italských tancích řady L3, určitě si pamatujete, že bylo vyrobeno bezmála 2500 kusů a tvořily tak až 90 % všech obrněných jednotek a zbytek tvořila jiná vozidla. Středních tanků bylo velmi málo. Italská armáda měla problémy s jejich náhradou, protože výroba středních tanků šla velmi pomalu.

Třešnička na závěr. Modifikace tanku M.15/42 na samohybné protiletecké vozidlo označené jako M.15/42 Carro Contraereo.

Okno do historie s WoT: Italský střední tank M.15/42
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: https://it.wikipedia.org/wiki/M15/42

V příštím článku se můžete těšit na již zmiňovaný italský těžký tank P.26/40, který je v technologickém stromě na IV úrovni.

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: Cannone 47/40 Mod. 3 da 47 mm, 3x kulomet Breda ráže 8mm
Pancéřování: věž: 42/25/25 mm
podvozek: 42/25/25 mm
Posádka: 4 muži (Velitel, Střelec, Řidič, Nabíječ/Radista)
Rychlost a dojezd:  40 km/h po silnici a 20 km/h v terénu, 220 km po silnici a 130 km v terénu
Motor: FIAT SPA 15TB M42, 192 koní
Hmotnost: 15,5 tun

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama