Krátký život zajímavé konstrukce obrněného dělostřeleckého tahače LKMVP
Československá armáda zadala požadavek na nový tank dvěma firmám ČKD a Škoda. Označení vozidla bylo LKMVP (lehký kanónový motorový vůz pásový). Obě firmy vyvíjely tanky pod identickým názvem, lišily se pouze konečným písmenem LKMVP-Š (Škoda) a LKMVP-P (Praga).
U Škodovky se jedná o prototyp pásového vozidla, které bylo schopno vozit polní dělo. Bohužel byl vyroben pouze jediný kus. Stejné tomu je i u Pragy, ale ta měla dělo nejspíše pevně umístěno v nástavbě.
LKMVP-Š
Prototypy se začaly vyrábět na začátku roku 1938. Škoda byla po zabrání Československa v roce 1940 odkoupena SS-Waffen a odvezena do Německa. Její osud poté už není znám.
Škoda je specifická tím, že neměla upevněné dělo. Byla uzpůsobená, tak že polní dělo bylo umístěno přímo na jeho podvozku, kam bylo upevněno a následně mohlo být používáno (podobný způsob použití polního děla i německý Bison). Díky velkým technickým potížím se prototyp neprošel vojenskými zkouškami.
Zajímavostí je, že tento stroj byl vyvíjen společně s tankem Š-I-j (T-3D), proto mají mnoho dílů společných.
Technické parametry pro LKMVP-Š:
Hlavní a sekundární zbraň: 37 mm kanon vz. 34 nebo 37 PUV
Pancéřování: 6 až 12 mm
Posádka: 2 muži + 3 další pro obsluhu děla
Rychlost a dojezd: 40 km/h, neuvedeno
Motor: Demark, vodou chlazený šestiválec, 76 koní
Hmotnost: 6,8 t
LKMVP-P
Firma ČKD pro svou verzi tanku použila podvozek, který již měla k dispozici a byl právě dostupný. Díky této skutečnosti překročila stanovený váhový limit.
Prisma: Předpokládám, že ten limit byl 7 tun.
Co se stalo s tímto prototypem, není též jasné, ale s největší pravděpodobností byl tento prototyp sešrotován.
Poznámka k fotce: Není žádná důvěryhodná fotografie, jak tento tank vypadal, ale na internetu se vyskytuje tento snímek. Jak jsem, ale už říkal, neví se jistě, jestli je to on.
Technické parametry pro LKMVP-P:
Hlavní a sekundární zbraň: 37 mm kanon vz. 34 nebo 37 PUV
Pancéřování: 6 až 12 mm
Posádka: 2 muži + 4 další pro obsluhu děla
Rychlost a dojezd: 52 km/h, 8 hodin jízdy (km nejsou uvedeny)
Motor: Praga, typ TN, 4 válce, 92 koní
Hmotnost: 7,1 t