Historické okénko s WoT: Škoda T-17
T-17 je jedním z poválečných projektů na, kterých pracovala firma Škoda. Měl být osazen dělem ráže 75 mm.
V září roku 1948 přišla Škodovka s novým projektem (nejspíše tomu bylo z vlastní iniciativy). Protože o měsíc později, v listopadu, na schůzce vedení firmy a představitelů československé armády bylo rozhodnuto o vývoji nové „lehké platformy“ na níž měl být postaven lehký tank či jiná vozidla jako například stíhač tanku (TDčkem plánovaném na podvozku tohoto tanku se budu věnovat v dalším článku). Na základě této schůzky byla lehká platforma založena na základě Škodováckém projektu T-17.
Škoda T-17 se měla vyznačovat poměrně moderními tvary. Přední část podvozku byla nejspíše inspirována tankem IS-3 a sklopení pancíře bylo velmi dobře neprojektováno, protože jeho úhly se vyznačovaly velkým skosením. Její věž měla mít zaoblené tvary ze všech stran (tvar byl podobný věži T-55). Pancéřování zepředu mělo dosahovat až 60 mm (nejspíš jak na věži, tak i na podvozku). Ze stran měl mít 30 mm a zezadu 20 mm pancíře.
Při bližším pohledu na kanón si určitě všimnete na mantlet děla, že má podobný tvar, jako používali Němci u svých samohybných děl za druhé světové války. Kanón Škoda A26, které mělo být použito s největší pravděpodobností na tomto tanku, mělo ráži 75 mm. Možná, že uvažovali i o usazení jiného kanónu Škoda A25 nebo Škoda A18 s revolverovým nabíjením (použit i na projektu Škody T-25).
Projekt tohoto tanku zůstal pouze na papíře, protože po skončení války neměly lehké tanky už takové využití a proto byl tento projekt dále rozvíjen a byl nakonec zrušen.
Tento projekt by byl ideálním zástupcem československé linie lehkých tanků, nemyslíte?
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: Kanón Škoda A26 ráže 75 mm a dva kulomety ráže 7,92 mm
Pancéřování: 60/30/20 mm
Posádka: 4 muži (velitel, řidič, střelec, nabíječ)
Rychlost a dojezd: 55 km/h, neuvedeno
Motor: nejspíše Škoda V8
Hmotnost: 19 tun